Autobelangen: schrappen MRB vrijstelling oneerlijk
Al bij invoering van de huidige vrijstelling waarschuwde de Stichting Autobelangen voor de gevolgen. "Wij waren geen fan van de vrijstelling, omdat andere automobilisten die in praktijk gingen betalen", aldus Wouter van Embden, voorzitter van de Stichting. "Maar als zo'n regeling is ingevoerd, moet je als overheid ook staan voor de gevolgen. Er zijn massa's mensen in plaats van een occasion nu een nieuwe zuinige dieselauto hebben gekocht. Als die straks weer de volle mep MRB moeten betalen voor een kleine dieselauto terwijl ze maar een paar duizend kilometer per jaar rijden, zadel ze op met een gigantische lastenverzwaring waar ze geen rekening mee hebben gehouden. Dat kun je die mensen niet aandoen. Je hebt het over honderdduizenden autobezitters." Volgens Van Embden is een oplossing niet lastig. "Je moet bestaande gevallen veel langer ontzien dan tot 2014. Dit kan je financieren door wel de BPM-vrijstelling eerder af te schaffen, die geldt immers alleen voor nieuwe auto's, zodat je er geen bestaande eigenaren mee straft. Dat Bovag en RAI van de regeling af willen verbaast me niet, die hebben goede zaken gedaan door zoveel auto's te verkopen. Dat die mensen nu een forse belastingverhoging om hun oren krijgen maakt hun niet uit."