Auto te water: zijruit automatisch kapot
Het Rescue Escape Guidance System (REGS) werkt met een watersensor in het interieur, die is verbonden met 'activators' in de portieren. Zodra de auto te water raakt en de sensor in contact komt met water, zorgt het systeem ervoor dat de zogenaamde pyrotechnische activators de zijruiten verbrijzelen en de inzittenden tijdig de auto kunnen verlaten. De activators zijn aan de onderkant van de zijruiten bevestigd, een stalen pen zorgt ervoor dat de zijruiten aan diggelen gaan. Als aanvulling op dit systeem kan ook een lichtgevende rand langs de zijruit worden bevestigd, die oplicht wanneer die in aanraking komt met water. Dat bevordert de oriëntatie van de inzittenden in het donker of in troebel water.
REGS is een compleet nieuwe, gepatenteerde vinding van Nederlandse bodem, ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Stork Innovations, Innobizzer en De Beer Groep. Als proef worden 21 auto's van het KLPD met het systeem uitgerust, de fabrikant hoopt dat de auto-industrie het daarna omarmt. Volgens Antoon Oosterhuis van REGS lopen er op dit moment al contacten met de industrie. "We hebben drie jaar aan het systeem gewerkt en we zien geen enkele reden waarom het niet op grote schaal toegepast zou kunnen worden. Het is eenvoudig in te bouwen voor autofabrikanten maar REGS kan ook achteraf worden gemonteerd."
Jaarlijks raken in Nederland zo'n 750 auto's te water, waarbij ongeveer 50 mensen om het leven komen. De helft daarvan overlijdt door verdrinking omdat men de ramen en/of portieren niet open krijgt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen