
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Auto-importeurs zien omzet teruglopen
Verkoopdaling als oorzaak
16
Importeurs van nieuwe personenauto's hebben hun omzet in 2016 met dik 5 procent zien afnemen. Toch deden ze het nog altijd aanzienlijk beter dan in 2013 en 2014, toen hun omzet zich op een lager niveau bevond. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.
Dat importeurs een minder jaar kenden, hangt sterk samen met de forse verkoopdaling in de gehele automarkt. Het aantal nieuw verkochte personenwagens lag 15 procent lager dan in topjaar 2015, toen de importeurs tevens een fikse omzetpiek kenden.
De forse terugval in de verkopen kwam vooral door de nieuwe bijtellingsregels die begin vorig jaar ingingen. Autobedrijven en leasemaatschappijen hebben eind 2015 daarom juist extreem veel nieuwe diesels en stekkerwagens op kenteken laten zetten, om zo nog te profiteren van de oude belastingtarieven.
Lees ook
Vergelijkende test
Toen stationwagons nog echte werkpaarden waren - Renault 12 Break vs. Fiat 131 Mirafiori Familiale
Achtergrond
Er moet universele State of Health-test accu’s gebruikte EV komen want elk merk doet 't anders
Reportage
Waarom de BMW X5 4.8is de M-badge best had mogen dragen
Duurtest
Test: Subaru Forester met caravan - is de 136 pk boxer-hybride sterk genoeg?
Nieuws
Zo veel kun je besparen door je boete uit het buitenland snel te betalen
Lezersreacties (16)
ReagerenSub-reacties inklappen

Anoniem
als de verkopen met 15%gedaald zijn maar de omzet 5% gedaald is, dan denk ik al te weten wie de rekening heeft betaald.

Anoniem
Ondergaande zon veroorzaakt duisternis vanwege verminderde lichtopbrengst op een deel van de aarde (bron ANP).

@AR Italia: Dan blijft men langer met de huidige wagen rijden en wordt er dus meer aan onderhoud uitgegeven. Ook koopt men waarschijnlijk vaker een nieuwere tweedehandse auto.

IMPORTEURSsssssss ??? niet alle AW. Opel flink meer.

Anoniem
En vergeet niet dat het intussen weer een dure tijd is om tweedehands auto's te kopen.

Heeft niet alleen te maken het aanscherpen van de bijtellingsregels, maar ook de toegenomen reclamecampagnes zeker bij de volumemerken steeds meer actie's omdat de autoverkopen maar niet aantrekken qua aantallen dus moet er steeds harder worden geknokt om de gunst van het steeds kleiner wordende leger autokopers nieuw voor zich te winnen. helaas zal het voor dealers steeds lastiger worden omdat deze steeds aan hogere eisen moeten voldoen, aantallen hallen tegen kleinere marges en steeds minder ondersteuning krijgen m.b.t marketing en logistiek en het steeds meer zelf onderling moeten regelen.

Anoniem
@Downsize: Na een jarenlange verliessituatie, was het ook wel nodig....
De Engelsen noem het verschijnsel zoals verwoord in het artikel overigens "the bloody obvious".
@Duck: leuke vergelijking...
De Engelsen noem het verschijnsel zoals verwoord in het artikel overigens "the bloody obvious".
@Duck: leuke vergelijking...

Liever een merk die het even iets minder heeft gehad in de aantallen en nu alle kansen, dan een merk die bekend staat om liegen & bedriegen & veel technisch malheur

@Duck egg blue: Thanks! Ik moest even lachen.

Anoniem
@ downsize.... Opel wir leben auto's Ha Ha Ha alleen die reclame al.. en die Chrome randjes rond de raamstijlen op de nieuwe kadetjes... Dan toch liever een Franse bak. (Als het zou moeten)

@AJ Kwak
U zeurt over chromen randjes rond de raamstijlen?
Toevallig staat boven dit artikel een mooie foto van een "Kadett".
Die heet alweer een tijdje Astra hoor.
Die foto hoorde bij een grote Autoweek Multitest (januari2016), een test die de Astra moeiteloos won van de Golf, Mazda, Volvo, Peugeot en Ford.
Het is ook de Auto van het Jaar, en hij wint alle tests.
Dit even voor uw info, maar verder veel plezier in je ouwe Franse bak.
U zeurt over chromen randjes rond de raamstijlen?
Toevallig staat boven dit artikel een mooie foto van een "Kadett".
Die heet alweer een tijdje Astra hoor.
Die foto hoorde bij een grote Autoweek Multitest (januari2016), een test die de Astra moeiteloos won van de Golf, Mazda, Volvo, Peugeot en Ford.
Het is ook de Auto van het Jaar, en hij wint alle tests.
Dit even voor uw info, maar verder veel plezier in je ouwe Franse bak.

Anoniem
Ach gut.. commentaar op uw kadetje? En ik rij nu in een Franse oude bak :-) ? heerlijk die emoties...
wir leben auto's het blijft grappig. Succes met uw prachtig verchroomde kadetje
wir leben auto's het blijft grappig. Succes met uw prachtig verchroomde kadetje

Anoniem
Wat leuk ook dat ie een prijsje heeft gewonnen. Aandoenlijk.

Anoniem
En dan rij je in je Nwe kadet langs de de boulevard.. kijken alle lekkere vrouwen ineens om... "WoW daar gaat de nieuwe Astra hij heeft een prijs gewonnen"
Welke lekker kerel zou daar in zitten? Ik wil hem. Wir leben auto's
Welke lekker kerel zou daar in zitten? Ik wil hem. Wir leben auto's

Anoniem
@Alfred Jodocus, een hoog the leaper gehalte in uw schrijfstijl.
Maak het die Opel fans nou niet zo zwaar.
In een ander topic schreef ik dat ik autohandelaar ga worden. En raad eens welk automerk ik beslis niet ga verhandelen. Al zou ik financiëel er wel bij varen, ik moet achter mijn product kunnen staan, en weten dat de klant bij mij met een aankoop tevreden voor jaren rijplezier vertrekt.
Maak het die Opel fans nou niet zo zwaar.
In een ander topic schreef ik dat ik autohandelaar ga worden. En raad eens welk automerk ik beslis niet ga verhandelen. Al zou ik financiëel er wel bij varen, ik moet achter mijn product kunnen staan, en weten dat de klant bij mij met een aankoop tevreden voor jaren rijplezier vertrekt.

Het blijkt dus toch zo te zijn. De autobranche heeft de particuliere koper al aan de kant gezet als het gaat om de verkoop van nieuwe auto's.
In het artikel lees ik dat de verkoopdaling te wijten is aan de bijtellingregels. Die zullen er best aan hebben bijgedragen, maar volgens mij is het al enige jaren zo dat de particuliere koper aanzienlijk minder nieuwe auto's koopt.
Die heeft met al die business modellen en lease editions ook weinig meer te zoeken in menig showroom.
Maar wie weet, misschien brengt 2017 wel weer de ommekeer.
In het artikel lees ik dat de verkoopdaling te wijten is aan de bijtellingregels. Die zullen er best aan hebben bijgedragen, maar volgens mij is het al enige jaren zo dat de particuliere koper aanzienlijk minder nieuwe auto's koopt.
Die heeft met al die business modellen en lease editions ook weinig meer te zoeken in menig showroom.
Maar wie weet, misschien brengt 2017 wel weer de ommekeer.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.