Australië probeert Toyota binnenboord te houden
Dat blijkt uit berichtgeving van het Australische GoAuto. Na het aangekondigde vertrek van Ford leek ook de toekomst van Holden niet zeker meer. Financieel loopt het er niet echt soepel, en het leek er even op dat de pijp aan Maarten zo worden gegeven. Toch meldde de autofabrikant gewoon in Australië te blijven produceren, maar dat had weinig te maken met goede wil.
General Motors, het concern achter Holden, heeft een deal met de Australische overheid gesloten. Als GM een miljard dollar in z'n productie zou investeren, en in ieder geval tot 2022 in het land zou blijven, dan zou de Australische staatskas er nog eens 215 miljoen dollar bovenop gooien. Volgens de Australische minister van Innovatie en Industrie, Greg Combet, zit de overheid met Toyota om de tafel om een soortgelijke deal rond te krijgen.
Het Japanse Toyota heeft in Victoria een fabriek staan waar de Camry en de Aurion (een model dat alleen in Australië en delen van Azië wordt verkocht) van de band rollen. GoAuto meldt dat er wordt onderhandeld om nog een derde model aan de fabriek toe te voegen. Welke bedragen er met de onderhandelingen gemoeid zijn, is niet bekend.