Audi werkt aan wielafsluiting en Quattro-innovatie

Audi RS6
Audi heeft twee patenten ingediend voor interessante technische innovaties: dynamische afsluiting van de wielen en regulering van remenergierecuperatie bij vierwielaandrijving.

Volgens het Britse Autocar heeft Audi verschillende patenten ingediend op het gebied van autotechniek, waaronder twee bijzondere. Eén daarvan draait om het systeem dat de gaten in een wiel afdicht door middel van een soort flapjes die meebewegen met de wielen, waardoor het idee van een dicht wiel ontstaat. Hierdoor wordt de luchtstroming beter, wat gunstig is voor de aerodynamica. Als de hitte te hevig wordt, kunnen de flapjes weer open voor extra koeling.

Het tweede concept is een stuk complexer. Men neme vierwielaandrijving, waarbij de achteras elektronisch wordt aangedreven en er speciale software gebuikt wordt om te detecteren wanneer één van de wielen tractie verliest. Terwijl bepaalde hybride-auto's gebruikmaken van energierecuperatie bij het remmen, waarbij de wielen te snel kunnen vertragen en grip verliezen, komt het patentverzoek van Audi erop neer dat een sensor bepaalt hoe sterk het wiel moet vertragen, afhankelijk van de beschikbare grip. Hoe en wanneer Audi deze innovaties wil gaan gebruiken, is nog niet bekend.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.