AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi RS5 slijpt de messen
72
Het mogen dan wel tijden zijn waarin CO2-uitstoot en milieulabels de boventoon voeren, dat wil niet zeggen dat Audi de pk-liefhebber vergeet. Onlangs konden we kennismaken met de R8 V10 en de TT RS, volgend jaar gaat de RS5 de Autobahn bestormen!
Onze spionagefotograaf betrapte het nieuwe RS-model tijdens een testsessie in Duitsland. De RS5 gaat z'n RS-label qua specificaties zeker eer aandoen. Reken op een vermogen van ruim boven de 450 pk, waarschijnlijk opgewekt uit een V8 met twee turbo's. Zowel een handgeschakelde zesbak als een S-Tronic transmissie met dubbele koppeling behoort tot de mogelijkheden. Zoals het een dikke Audi betaamt, laat –ie zijn krachten los op alle vier de wielen.
Audi gaat volgens ingewijden intensief gebruikmaken van koolstofvezel, zodat de RS5 geen zwaargewicht wordt. De gewichtsverdeling moet de ideale 50:50 benaderen. Het laat zich raden dat de RS5 op z'n sokken de 250 kilometer per uur haalt, waarna onverbiddelijk de begrenzer ingrijpt. Maar Audi is na het ontvangen van nog wat extra euro's vast niet te beroerd om de elektrische waakhond pas bij 280 kilometer per uur te laten aanslaan.
Aangezien er niet een heftige BMW M3 CSL op stapel staat, moeten we de Mercedes E 63 AMG Coupé (komt eind 2009) als grootste concurrent aanwijzen. Diens V8 mobiliseert waarschijnlijk rond de 500 pk, dus het is niet denkbeeldig dat Audi ook het vermogen van de RS5 in die richting tilt.
We verwachten dat Audi de RS5 op de IAA in Frankfurt onthult, maar zeker weten doen we het niet. De eerste exemplaren vinden in de eerste helft van 2010 hun weg naar een nieuwe eigenaar.
Audi gaat volgens ingewijden intensief gebruikmaken van koolstofvezel, zodat de RS5 geen zwaargewicht wordt. De gewichtsverdeling moet de ideale 50:50 benaderen. Het laat zich raden dat de RS5 op z'n sokken de 250 kilometer per uur haalt, waarna onverbiddelijk de begrenzer ingrijpt. Maar Audi is na het ontvangen van nog wat extra euro's vast niet te beroerd om de elektrische waakhond pas bij 280 kilometer per uur te laten aanslaan.
Aangezien er niet een heftige BMW M3 CSL op stapel staat, moeten we de Mercedes E 63 AMG Coupé (komt eind 2009) als grootste concurrent aanwijzen. Diens V8 mobiliseert waarschijnlijk rond de 500 pk, dus het is niet denkbeeldig dat Audi ook het vermogen van de RS5 in die richting tilt.
We verwachten dat Audi de RS5 op de IAA in Frankfurt onthult, maar zeker weten doen we het niet. De eerste exemplaren vinden in de eerste helft van 2010 hun weg naar een nieuwe eigenaar.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 A5 Coupé 2.9 TFSI quattro 450 pk NARDO, HUD, B&O BTW AUTO
- 2017
- 119.395 km
€ 54.950

Audi A5 Avant S edition | Adaptive cruise control | Aluminium optiek in het interieur | Audi smartphone interface
- 2025
- 10 km
€ 72.420

Audi A5 Advanced edition 35 TFSI 110 kW / 150 PK Limousine Audi A5 Limousine 2.0 TFSI Advanced Edition automaat, First Edition, leder interieur, elektr. verst. voorstoelen
- 2025
- 15 km
€ 53.900
Lees ook
Test: Audi A5 Avant e-Hybrid – Meer elektrisch dan de Nissan Leaf
Nieuws
Tesla Model 3, Kia EV3, Dacia Bigster e.a. aan gort gereden door Euro NCAP
Nieuws
Nieuwe Audi A5 Sportback: orde in de chaos
Nieuws
Audi A5 Sportback in aantocht
Nieuws