Audi RS3 Limousine ontmoet vijfcilinder quattro-sedans
In de vijfcilinderloop der geschiedenis
In de stille Friese polder, met aan de einder de dijk die de noordelijke provincie beschermt tegen het water van de Waddenzee, draagt het geluid ver. De RS3 kondigt zijn komst dan ook al ruim van tevoren aan, en zelfs een Audi-kenner als Hessel Terpstra uit Sexbierum, die vele bijzondere Audi's in bezit heeft, moet toegeven dat de uitlaatklanken van de compacte sportsedan wel erg sterk op die van de oer-vijfcilinders van het merk lijken. De 2.5 TFSI profiteert duidelijk van de inspanningen van de sound-engineers, en zo'n geluid is in een steeds stiller wordend wagenpark met al die elektrische of semielektrische aandrijflijnen echt opvallend. In de rijmodus 'Dynamic' klinkt de auto nog wat heftiger. Tip van ons: zorg bij een koude start dat de auto niet in die stand staat, want de buren zullen minder blij zijn met het agressief tot leven komende motorblok. Wat je er ook van mag vinden, het is te prijzen dat Audi vasthoudt aan dit type motor voor de RS3 en de TT RS. Het is een duidelijke knipoog naar de tijd dat Audi zich nog moest bewijzen in het hogere segment.
Het verhaal van de vijfcilinder is eigenlijk ook het verhaal van Audi en de opkomst van het merk. Dat bracht ons met deze RS3 sedan in het Friese dorp, waar we op pad gaan met een 90 quattro en een 200 20V quattro uit Terpstra's collectie.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.