Audi gooit namenstrategie wéér overhoop: terug bij af

A6 wordt toch niet A7 - snap jij het nog?

Audi A7 Avant (Illustratie: Larson)

Audi en modelnamen: je moet tegenwoordig een deskundige zijn om de boel nog te kunnen begrijpen. Ben je net gewend aan de nieuwe namenstrategie van Audi? Ga er dan maar goed voor zitten. Audi gooit zijn modelnamenstrategie wéér overhoop. Echt waar.

Audi en de wijze waarop het merk modelnamen en aanduidingen voor motorversies kiest, zijn nauwelijks meer te doorgronden. Lang moest men wennen aan de in 2017 geïntroduceerde motoraanduidingen waarbij iets als '40 TFSI' slechts de positionering ten opzichte van andere TFSI-motoren aangeeft. Later werd het er niet eenvoudiger op doordat ook de modelnamen bij het merk zouden gaan veranderen. Modelnamen die met een Q- beginnen, zijn zoals altijd voorbehouden aan cross-overs en SUV's. Modelnamen die met aan A-beginnen, zijn voor lage modellen. De oneven cijfers die na de A's en Q's volgen, zouden voorbehouden blijven aan modellen met verbrandingsmotoren. Modellen met een even cijfer in de naam, zouden elektrische modellen worden. Dat is de reden dat de opvolger van de Audi A4 met verbrandingsmotoren nu A5 heet, en dat het elektrische equivalent van het model dat straks A7 zou gaan heten als A6 e-tron door het leven gaat. Maar ook dit hele namenfeest gaat niet door.

Geloof het of niet: Audi kiest voor duidelijkheid. Althans, zo brengt het merk het zelf. De differentiatie tussen A- en Q-modellen blijft bestaan. De cijfers één tot en met acht die volgen, geven volgens Audi nu enkel weer de positionering van het model aan. Ongeacht het type aandrijflijn dus. Feitelijk is Audi daarmee dus weer terug bij 'de oude situatie'. De opvolger van de A6-met-verbrandingsmotoren gaat niet A7 maar gewoon weer A6 heten. De twee modellen onderscheiden zich wat naamgeving betreft straks enkel met een toevoeging die wijst op het soort aandrijflijn.

Concreter: de elektrische Audi A6 e-tron krijgt straks gewoon een daarvan technisch compleet los staand model met verbrandingsmotoren naast zich dat Audi A6 Limousine/Avant TFSI of TFSI e heet. Die auto wordt al op 4 maart gepresenteerd. Momenteel verkoopt Audi al een Q8 met verbrandingsmotoren en technisch daar volledig van afwijkende elektrische Q8 e-tron. Zoiets ga je in de toekomst dus vaker zien. De generatiewissel van de A4 naar de A5 lijkt de enige te blijven waarbij er een cijfermatige wissel heeft plaatsgevonden. Dat terugdraaien, doet Audi dan weer niet. Dat betekent dat de A5 straks dus de uitzondering op de 'nieuwe' regel is. Overzichtelijk, toch? Wat er met S en RS gaat gebeuren? Daarover rept Audi met geen woord.

Verbazen doet het ons niet meer. Audi kreeg het eerder voor elkaar om in China een compleet nieuw submerk te introduceren dat AUDI heet. Inderdaad: Audi in kapitalen. Nog wat Audi-verwarring: Performance staat bij de elektrische modellen niet voor extra vermogen of sportiviteit, maar voor een groter bereik.

Afgebeeld: onze vooruitblik op de nieuwe Audi A7: de auto die de A6-met-verbrandingsmotoren moest opvolgen maar die nu toch gewoon weer A6 gaat heten.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (115)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.