AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'Audi begint uitfasering verbrandingsmotor in 2026'

Enkele jaren later alleen nog BEV's

Audi SQ8

Audi lijkt een concretere deadline te hebben voor de brandstofmotor. Per 2026 introduceert het geen nieuwe modellen meer met verbrandingsmotoren. Hierna beslaan gaandeweg volledig elektrische auto's het totale gamma.

Audi heeft al enkele keren bij monde van CEO Markus Duesmann laten weten dat het het einde van de verbrandingsmotor in het vizier heeft. Begin dit jaar kwam naar buiten dat Audi daar 'binnen 10 tot 15 jaar' helemaal mee stopt. In maart werd het iets concreter, toen Duesmann aangaf dat de huidige generatie motoren ook direct de laatste is. Een nieuwe generatie ontwikkelen zou volgens Duesmann niet meer rendabel zijn. In het verlengde daarvan zet Duesmann de boel nu verder op scherp in gesprek met de Süddeutsche Zeitung. Audi zet een rode cirkel om 2026 als het jaar waarin het de brandstofmotor echt begint uit te zwaaien.

Niet dat er per 2026 direct geen nieuwe Audi met een brandstofmotor meer te koop is, maar vanaf dat jaar wordt logischerwijs het bestaande gamma afgewerkt en komt er niets nieuws met een verbrandingsmotor bij. Puur elektrische auto's vullen in de jaren die volgen dan meer en meer de gaten op die ontstaan als auto's met verbrandingsmotoren (dus ook hybrides) aan het einde van hun levenscyclus komen. In 2030 wordt dan mogelijk de laatste Audi met brandstofmotor verkocht. Eerder gaf Audi Sport immers aan dat 2030 ook het jaar is dat er geen RS-model meer zonder stekker wordt verkocht.

Het jaar 2026 is direct te linken aan de Euro 7-norm. Die wordt naar verwachting rond 2025 ingevoerd. Duesmann gaf eerder aan dat Audi de huidige generatie motoren aan 'de nieuwe eisen' wil laten voldoen in plaats van nog een keer helemaal met een schone lei te beginnen. Eind 2020 werd er nog gewaarschuwd dat Euro 7 eigenlijk de facto al het einde van de brandstofmotor zou betekenen, maar onlangs kwam naar buiten dat de emissienorm toch iets milder lijkt te worden. Mild genoeg waarschijnlijk voor Audi om de huidige motoren nog een paar jaar aan te houden, om er vervolgens beetje bij beetje afscheid van te nemen.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (127)

Reageren