Audi A3 facelift: uit je bol met de dagrijverlichting
Na facelift ook on-demand opties
115 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dit is de gefacelifte Audi A3 en het is vooral de manier waarop de auto mensen aankijkt die is veranderd. De chef koplampen mocht helemaal los gaan en dus heeft de Audi A3 liefst vier verschillende layouts van de dagrijverlichting.
- Veel aandacht voor lichtunits
- On-demand opties
- Ook als Allstreet en S3
- Plug-in hybride einde jaar
Een vernieuwing van de Audi A3 is geen verrassing, want de Volkswagen Group verjongt zijn C-segmenters allemaal tegelijk. Onlangs zagen we al de gewijzigde Volkswagen Golf en de Skoda Octavia.
Zoals we al bij eerdere modelpresentaties van Audi zagen heeft het merk veel aandacht voor de verlichting. En dan niet per se de lichtopbrengst van de units, maar vooral van hoe het oogt. Het ontwerp van alle facetten heeft bijzonder veel aandacht gekregen. Het springt nogal in het oog bij deze facelift die je verder onder een vergrootglas moet leggen om de verschillen te zien, dus laten we eerst daarop wat dieper ingaan.
Lichtscenario’s
Als je met je neus op de koplampen staat is het net of je in de vitrine van een juwelier kijkt. De 24 lichtelementen van de dagrijverlichting zijn in drie rijen gestapeld aan de bovenkant van de unit. De bestuurder kan uit verschillende layouts van die facetjes kiezen en zo zijn auto een gezichtsuitdrukking geven. De coming home-verlichting heeft eveneens verschillende riedeltjes bij het in- en uitschakelen, of ‘scenario’s’ zoals de Head of Design Light Experience (ja, echt) het noemt. De verlichting van de A3 is altijd led, als optie is er led-matrixverlichting. De achterlichtunits kregen tevens een nieuw design, dat goed past het wat aangescherpte uiterlijk.
Matgrijs nu ook op Audi A3
Laten we vooral ook even uitzoomen. Want de facelift behelst meer dan alleen die lichtsignatuur. Hij is er overigens weer als vijfdeurs Sportback en vierdeurs sedan. De kenmerkende grille werd platter en breder en kreeg een iets andere structuur, waarbij de vier ringen van het logo iets omhoog gingen en nu in de rand vallen. De luchtinlaten zijn scherper en de voorspoiler werd groter om de indruk te wekken dat de auto dichter bij het asfalt staat. De achterbumper werd ook opnieuw getekend en inspiratie daarvoor werd opgedaan bij de RS3, die een dikke diffuser heeft.
Uiteraard is het een komen en gaan van een aantal kleuren bij de facelift, maar het vermelden waard is dat het voor Audi kenmerkende Daytona-grijs op de A3 nu als matte lak is te bestellen. En vanzelfsprekend is de A3 er nog altijd als S-line, met zijn zwarte raamlijsten en dikkere bumpers.
On-demand Apple CarPlay
Vanbinnen zijn de wijzigingen subtiel. De ventilatieopeningen werden in het nieuw gestoken, de middenconsole opnieuw gelayout, waarbij de flipper voor de S-tronic-bak kromp. De oppervlakken kregen een nieuwe afwerking en het zal je niet verbazen dat het hoofd van de verlichtingsbeleving ook hierop zijn stempel heeft gedrukt. Als optie kun je contourverlichting krijgen om de middenconsole en bekerhouders, en de portieren zijn verlicht met zogenaamd backlight, dat ook een ‘scenario’ afspeelt wanneer je de auto opent of sluit.
Het multimediasysteem kreeg een upgrade, maar de belangrijkste vernieuwing is de mogelijkheid om een vijftal opties achteraf aan te schaffen. Alle benodigde hard- en software is in de Audi aanwezig. Je kunt ze voor een maand vrijschakelen, voor zes maanden, een jaar of drie jaar - of maak het jezelf gemakkelijk en kies voor permanente ontgrendeling. Het gaat om een smartphone interface, ofwel Android Auto en Apple CarPlay (niet standaard aanwezig dus!), adaptieve cruisecontrol, grootlichtassistent, MMI navigatie-plus of de mogelijkheid de klimaatregeling in twee afzonderlijke zones te bedienen in plaats van een enkele. Over prijzen van deze on-demand-opties is op dit moment nog niets bekend.
Geen diesel in Nederland
De vernieuwde Audi A3 is vanaf deze maand te bestellen en is er in eerste instantie met twee motoren. De A3 35 TFSI heeft de 1,5-liter viercilinder mildhybrid in de neus met 150 pk, standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat. Daar is weinig nieuws onder de zon.
Diesels zul je grijs moeten importeren, want de A3 35 TDI die ook 150 pk heeft, is in Nederland niet leverbaar. In het tweede kwartaal van dit jaar verschijnt er nog een basisversie met de 1,5-liter met 115 pk en kun je een handgeschakelde zesbak bestellen in de 35 TFSI. Audi kondigt meteen ook weer een plug-in hybride aan voor het einde van het jaar.
Opgehoogde A3 Allstreet
Met tientallen verschillende modellen in het programma is Audi de specialist van de kleine segmenten. Voor wie meent dat er een groot gat zit tussen de A3 en de Q3 is er de Audi A3 Allstreet. Dat is de A3 Sportback, maar dan iets opgehoogd. Hij staat 3 centimeter hoger op zijn wielen en is vanbuiten te herkennen aan een afwijkende grille met honingraatstructuur. In de bumper zien we zowel voor als achter iets wat doet denken aan de bodembeschermplaat. Aan de zijkant heeft hij wat extra kunststof ter bescherming en dakrails zijn standaard. Waar de normale A3 standaard op 16-inch wielen staat, leeft de Allstreet op grotere voet: 17 inch is de basis.
Op motorisch vlak is hier geen nieuws: hij is er als 35 TFSI. En voor de volledigheid: de Allstreet is voorwielaangedreven.
Ook S3 krijgt update
Het is geen nieuws dat er binnenkort een nieuwe S3 verschijnt. Onlangs reden we al met een gecamoufleerd prototype. Ten opzichte van de huidige S3 krijgt die er 23 pk vermogen bij: de tweeliter gaat naar 333 pk en zou daarmee een 0-100 km/h-sprint in 4,7 seconden kunnen afleggen.
Het grootste nieuws is de torque splitter, die we al kenden van de RS3. Daarmee kun je desgewenst gemakkelijk overstuur opwekken, doordat de aandrijfkrachten zoveel mogelijk naar de achteras in zijn algemeenheid en naar het buitenste achterwiel in het bijzonder worden gestuurd.