ATS 2500 ziet toch echt het levenslicht
We meldden al eerder dat Automobili Turismo e Sport (ATS) gereanimeerd zou worden. Wat voor krachtbron het model zou krijgen konden we nog niet specifiek vertellen. Ook waren de beelden nog wat onduidelijk. Gelukkig weten we nu meer over de nieuw leven ingeblazen sportwagenfabrikant.
De ATS 2500 GT is de reïncarnatie van de in 1963 gebouwde 2500 GT (foto's 13 tot en met 15), destijds een van de eerste sportwagens voor de openbare weg met een middenmotor. Een te grote liefde voor de racerij deed het merk vroegtijdig de das om, met de financiële middelen werd niet juist omgegaan en het merk ging op de fles.
Met de 2500 ziet ATS opnieuw het levenslicht. Van de gelimiteerde sportwagen worden voorlopig slechts 12 modellen geproduceerd. Onder de kap komt een geblazen 2,5-liter viercilinder boxermotor van de planken van Subaru te liggen, die ruim 500 pk via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen stuurt. Met een gewicht van 980 kilo moet dat behoorlijke prestaties tot gevolg hebben. ATS claimt de 100 km/h in 3,3 tellen te bereiken en hij moet door kunnen sprinten tot meer dan 300 km/h. Het lage gewicht komt tot stand door veelvuldig gebruik te maken van koolstofvezel. Voor staat de 2500 GT op 19-inch lichtmetaal, achter wordt 20-inch gebruikt. Wat de retro-sporter moet gaan kosten is nog niet bekend.
Sport 1000
Naast de 2500 GT komt ATS met een sportwagen die speciaal voor het circuit is ontwikkeld. Het chassis van deze Sport 1000 weegt slechts 55 kilo, de gehele carrosserie legt slechts 57 kilo in de schaal. Het totaalgewicht van de Spartaanse asfaltridder komt hiermee op 400 kilogram te liggen. Voor de aandrijving zorgt het blok uit een sportmotor, naar keuze een van Suzuki, Honda of Yamaha. Het nodige spoilerwerk zorgt voor een downforce van maximaal 1150 kilo, ATS garandeert dat je met de racer met een laterale kracht van 3G de bocht om moet kunnen jagen. Op de openbare weg mag je je niet vertonen in de Sport 1000, op de circuits uiteraard wel. Aan een straatlegale versie wordt nog gewerkt. Voor een bedrag van 25.000 euro staat een Sport 1000 voor je klaar, weliswaar zonder motorblok.