Aston Martin Vanquish: dankzij V12 snelste serieproductie-Aston

DB12 in de schaduw gezet

Aston Martin Vanquish
Aston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin VanquishAston Martin Vanquish

Dit is de fonkelnieuwe Aston Martin Vanquish. In wezen is het een heftiger broer van de DB12, maar wel een die die DB12 ook werkelijk volledig in de schaduw zet.

Highlights

  • 5.2-twinturbo-V12
  • 835 pk
  • Snelste én sterkste
  • Gelimiteerde oplage

Zoals we al een beetje aan zagen komen, stoft Aston Martin de Vanquish-naam af voor de heftiger broer van de nog behoorlijk verse Aston Martin DB12. Dat de gloednieuwe Vanquish ondanks zijn acht centimeter langere wielbasis aan de DB12 verwant is, is vooral aan de voorkant niet te missen. Toch zijn er wezenlijke verschillen. Zo heeft de Aston Martin Vanquish een nóg grotere grille dan de DB12 en zitten de sierdelen op de flanken niet direct achter de wielkast, maar een stukje verder naar achteren. In de motorkap van de Aston Martin Vanquish zitten bovendien verzonken openingen om de krachtbron wat koeling te geven. Wat voor krachtbron? Nou, toch 'gewoon' weer een V12. Daarover straks meer.

Aston Martin Vanquish

Aan de achterzijde onderscheidt de Vanquish zich nog wat meer van de DB12. Hij heeft een wat conventioneler ogende C-stijl, met daarachter een optisch wat 'zwaardere' kont. Dat komt vooral doordat de achterruit er wat in verzonken ligt en natuurlijk door de geïntegreerde spoiler. Daaronder lijkt het vrijwel in niets op de DB12, met het behoorlijk vlak afgeknotte 'Kamm-tail'-achterste en de verticale achterlichten. Een behoorlijke diffuser en werkelijk enorme dubbele uitlaateinden aan weerszijden benadrukken het sportieve karakter van de Vanquish.

Zoek de verschillen

In het interieur van de Aston Martin Vanquish gebeurt een beetje hetzelfde als met het front: het lijkt in een eerste oogopslag sterk op de DB12, maar bij een tweede blik blijkt alles toch net even anders te zijn. Het meest opvallende verschil is nog dat de middentunnel wat conventioneler van opzet is dan in de DB12. In plaats van een schuin oplopend geheel ligt het centrale knoppeneiland gewoon vlak in het midden en staat het infotainmentscherm daar los van. Bij de DB12 zijn die twee meer in één geheel ondergebracht. Wie van fysieke knoppen houdt, is ook bij deze Aston Martin aan het juiste adres. Een mooi detail is overigens achter de twee stoelen te vinden. Daar heeft Aston Martin een soort leren aktetassen ondergebracht, met een verchroomde sluiting. Een stukje Britse flair met een klassiek tintje.

Aston Martin Vanquish

Beestachtig sterk

Goed, genoeg over wat de ogen allemaal te zien krijgen, want dat is natuurlijk niet het enige waar het bij de Vanquish om draait. Het belangrijkste verschil met de DB12 is dat de Aston Martin Vanquish wél een V12 in zijn neus heeft. We hadden er al goede hoop op en inderdaad, de twaalfcilinder is nog niet uitgespeeld. Het gaat opnieuw om een 5.2-V12 met twee turbo's. Hoewel Aston Martin spreekt over een nieuwe V12 is het natuurlijk een doorontwikkeling van de motor die in 2016 in de DB11 debuteerde. Dat betekent allerminst dat Aston Martin zich er gemakkelijk van af heeft gemaakt en simpelweg de laatst gebruikte versie in deze Vanquish lepelt. Nee, de V12 is in de Vanquish namelijk goed voor een vermogen van 832 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm. Er is dus behoorlijk werk van gemaakt. Sterker nog, dit is zelfs de krachtigste Aston Martin-motor ooit, met maar liefst 160 pk vermogen per liter slagvolume.

Al dat vermogen vindt via een achttraps automaat van ZF zijn weg naar de achterwielen en mede dankzij een elektronisch geregeld sperdifferentieel levert dat behoorlijk heftige prestaties op. De Aston Martin Vanquish schiet in slechts 3,3 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van maar liefst 345 km/h. Dat laatste is een nieuw record voor een serieproductieauto van Aston Martin. Ter vergelijking: de DB12 doet 3,6 seconden over dezelfde sprint en haalt een top van 325 km/h. Onder meer adaptieve dempers van Bilstein, dikkere anti-roll bars dan bij de DB12, een opnieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging en grotere koolstof-keramische remschijven moeten ervoor zorgen dat de extra kracht de Vanquish niet minder handelbaar maakt dan de DB12. De Vanquish staat bovendien standaard op 21-inch lichtmetaal met Pirelli's P Zero erom.

Aston Martin Vanquish

Aston Martin Vanquish komt nog dit jaar

We kunnen het ons goed voorstellen dat het water je inmiddels in de mond loopt. Gelukkig hoeven we niet lang meer te wachten tot de Aston Martin Vanquish de openbare weg op gaat. In het laatste kwartaal van dit jaar verwacht Aston Martin de eerste exemplaren al af te leveren. Wat hij gaat kosten, is nog niet bekend. Er worden er overigens niet meer dan 1.000 per jaar van gebouwd.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.