Aston Martin: 'Hybride is voor Formule 1'
Het ziet er naar uit dat Aston Martin niet in het hybride-bootje stapt waar Porsche, Ferrari en McLaren de laatste jaren een plekje hebben verworven. Volgens topman Ulrich Bez blijft de V12 voorlopig bovenaan de Britse ladder staan. "Bij ons zul je dit jaar of het jaar daarop geen hybride zien staan," zegt Bez tegen het Australische Drive.
De CEO doet er zelfs nog een schepje bovenop. "Er zijn twee zaken waar hybride goed voor is. De eerste is inhalen in de Formule 1, de tweede is het brandstofverbruik verminderen. Als je een beetje langzamer rijdt slaag je in dat laatste veel beter." Bez is verder van mening dat een zo laag mogelijk gewicht bij een sportauto hoort, een accupakket zou daar niet bij passen. Toch zien we dat de Porsche 918 Spyder met z'n 1.700 (1.640 kilo in Weissach-uitvoering), de P1 (ongeveer 1.400 kg) en de LaFerrari (zo'n 1.300 kilo) allen lichter zijn dan de bijna 1.800 kilo wegende Vanquish.
Hoe de Benz de toekomst van de Astons dan ziet? "Bij een luxe sportwagen hoort een V12, dat geeft iets speciaals. De komende vijf tot tien jaar zal dat in ieder geval niet veranderen. Dat wil niet zeggen dat het altijd blokken zijn met een inhoud van zes liter. Vijf liter of kleiner is een mogelijkheid, maar dan zouden ze meer kracht moeten leveren."
Momenteel is Aston Martin een samenwerking aangegaan met AMG. Wij zijn benieuwd tot welke resultaten dit gaat leiden.