Amerikaanse carrière Alpine dreigt door Trump voor de tweede keer te stranden

Toch niet?

Alpine GTA USA

Renault wilde met de sportieve tak Alpine toch weer de Noord-Amerikaanse markt betreden, maar de importheffingen van president Trump gooien mogelijk roet in het eten. Daarmee zou een Amerikaanse carrière van Alpine voor de tweede keer in de geschiedenis stranden.

We zijn wat voorbarig, want het Bloomberg-bericht dat als basis dient voor dit artikel, rept voorlopig over ‘uitstel’. Alpine zou aanvankelijk in 2027 de Amerikaanse markt betreden, vermoedelijk met de elektrische A390-SUV die binnenkort wordt onthuld. Dit zou een grote stap zijn voor Renault, dat onder de eigen merknaam al sinds 1987 niet meer actief is in de VS en dus alleen via de wat instabiele relatie met alliantiepartners Nissan en Mitsubishi met Noord-Amerika verbonden is. De hoge importheffingen die zijn ingesteld door de Amerikaanse Trump-regering maken het echter erg lastig om auto’s die buiten de VS zijn gebouwd goed te verkopen in dat land, dus zouden de Amerikaanse plannen op de lange baan zijn geschoven. Bloomberg baseert zich daarbij niet op de eerste de beste voorbijganger, maar zegt het direct van Renault-cfo Duncan Minto te hebben gehoord.

Alpine A390 (concept-car).

Mogelijke een flinke tegenslag voor Alpine, dat de Noord-Amerikaanse markt nodig heeft voor zijn ambitieuze groeiplannen. De beoogde giga-groei wordt vooral gestuwd door de introductie van de eerste ‘verstandige’ modellen van Alpine, dat tot nu toe alleen de sportieve, onpraktische en dure A110 voerde. De elektrische A290 (Renault 5) en de meer op zichzelf staande A390 moeten die groei een eerste serieuze slinger geven.

Eerdere poging

Als de Amerikaanse carrière van Alpine helemaal zou worden geschrapt, gebeurt dat niet voor het eerst. In de jaren 80 waren er ook al plannen om Alpine aan de Amerikanen voor te stellen, met de V6 Turbo en later met de GTA (A610). Van laatstgenoemde zijn er zelfs een paar gebouwd volgens Amerikaanse specificatie (zie foto), dus met side markers en aangepaste bumpers en lampen. Het bleef bij een handjevol prototypes, terwijl Renault destijds via American Motors wel degelijk warme banden had met de Amerikaanse markt.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.