Alvis Graber Super Coupé is splinternieuwe klassieker

Continuation Series

Alvis Graber Super Coupé
Alvis Graber Super CoupéAlvis Graber Super CoupéAlvis Graber Super CoupéAlvis Graber Super CoupéAlvis Graber Super CoupéAlvis Graber Super CoupéAlvis 4.3 LitreAlvis BertelliAlvis LancefieldAlvis Park WardAlvis Park Ward

Waarschijnlijk heb je wel van het Britse merk Alvis gehoord, maar wist je ook dat het nog (of weer) bestaat? De jongste creatie is er weer eentje uit de 'Continuation Series': de Graber Super Coupé.

Het oude Alvis ging weliswaar in 1967 ter ziele, maar begin vorig decennium werd Alvis nieuw leven ingeblazen. Het zou oude modellen opnieuw gaan bouwen, volgens oorspronkelijke bouwtekeningen en methoden. Het begon met de Vanden Plas Tourer (foto 8), daarna volgden de Bertelli Sport Coupe (foto 9), Lancefield Concealed Hood (foto 10) en Park Ward Drop Head Coupe (foto's 11 en 12). Nu heeft Alvis het eerste exemplaar van de Graber Super Coupé klaar.

De Graber Super Coupé is een bijzondere, want het is namelijk een op de Alvis TE 21 gebaseerde coupé zoals die in de jaren 60 door de Zwitserse carrosseriebouwer Hermann Graber tot stand kwam. De originele door Graber gebouwde TE21's zijn extreem zeldzaam, daarvan werden er voor zover bekend slechts zeven gebouwd. Van de hele TE21-serie zijn door Alvis overigens ook slechts ruim 300 auto's gebouwd. Iets uiterst speciaals dus, nu weer helemaal nieuw.

Alvis Graber Super Coupé

Alvis heeft overgebleven originele chassis en motorblokken als basis genomen voor de Graber Super Coupé en er vervolgens zo geschiedsgetrouw mogelijk een hele auto omheen gebouwd. De splinternieuw Graber Super Coupé heeft een grotendeels uit aluminium opgetrokken koets en bovendien is de 3,0-liter zes-in-lijn moderner dan het origineel. Dat wil zeggen: men heeft 'm een modern injectiesysteem gegeven. Zodoende bedraagt het vermogen nu 174 pk, bijna 42 pk meer dan oorspronkelijk. Zowel het chassisnummer als het motornummer gaat verder waar het bij de originele auto's is gebleven.

Dat deze vrijwel compleet met de hand gebouwde Alvis iets bijzonders is, mag duidelijk zijn. Er worden er minstens vijf van gemaakt en Alvis werkt ook aan een open versie. Wie er hebberig van wordt, mag een flinke zak geld tevoorschijn toveren. Niet minder dan omgerekend €378.600 wil Alvis voor een Graber Super Coupé ontvangen.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.