Alpina vernieuwt B7
Altijd lang, altijd snel
Krap twee jaar geleden presenteerde Alpina met de B7 zijn visie op de huidige generatie van de 7-serie. BMW's topsedan is inmiddels gefacelift en nu is ook die B7 opgewaardeerd.
Een M7 heeft BMW nooit geleverd, al benadert BMW het met de 610 pk sterke M760 het concept van een performance-topsedan al vrij behoorlijk. Dan is er natuurlijk Alpina. In 2016 presenteerde dat bedrijf al de B7, een op de 750i gebaseerde creatie met onder andere dankzij aangepaste turbo's een 608 pk sterke versie van de 4,4-liter V8 aan boord, een blok dat in de 750i goed was voor 450 pk. Vandaag maken we kennis met de bijgewerkte B7.
De vernieuwde B7, vanbuiten natuurlijk te herkennen aan de nu immens grote grille en de doorlopende lichtbalk aan de achterzijde, heeft weer de 4,4-liter V8 in de neus, een blok dat 608 pk en 800 Nm levert. Dat maximumkoppel komt nu wel bij 2.000 in plaats van bij 3.000 vrij. Volgens Alpina dendert de B7, die altijd voorzien is van xDrive-aandrijving én alleen als Lang te krijgen is, in 3,6 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Voor de facelift deed de B7 daar 0,1 tel langer over. De topsnelheid ligt op 330 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt op 11,6 l/100 km. Schakelen gaat door middel van een door Alpina aangepaste versie van BMW's achttraps automaat.
In Duitsland gaat de B7 grofweg € 155.000 kosten. Reken op een heftiger prijskaartje in Nederland.