Alle elektrische Volkswagens krijgen goedkopere accu's

Alle beetjes helpen

Volkswagen ID2 (Illustratie Larson)

In 2026 komt Volkswagen eindelijk met een elektrisch alternatief voor de Polo: de ID2. Die Volkswagen ID2 wordt de eerste, maar zeker niet de laatste Volkswagen die goedkopere accu's krijgt.

Volgend jaar brengt Volkswagen eindelijk een elektrisch equivalent van de Polo op de markt. Op die auto blikte Volkswagen dik twee jaar geleden met de ID2all Concept al vooruit. Die Volkswagen ID2 komt op MEB Entry-platform te staan, een in de basis voorwielaangedreven platform. Het wordt de eerste Volkswagen die LFP-accu's krijgt, zo tekent Autocar op na een gesprek met Volkswagen-CEO Thomas Schäfer.

LFP-accu's zijn een stuk goedkoper dan de NMC-accu's die momenteel door de ID-modellen van Volkswagen worden gebruikt. Dat past natuurlijk goed bij het segment van de ID2, maar de minder dure LFP-batterijen blijven niet voorbehouden aan de elektrische modellen van Volkswagen op het MEB Entry-platform. De in de basis achterwielaangedreven MEB-basis die door de Volkswagen ID3, ID4, ID5, ID7 en ID Buzz worden gebruikt, ondergaat op termijn een reeks aanpassingen en zal in vernieuwde vorm MEB+/MEB Plus gaan heten. Vanaf dat moment zullen ook alle andere elektrische Volkswagens over LFP-accu's krijgen. Reken er dus op dat ook elektrische MEB-modellen op MEB-basis van Audi, Skoda, Cupra en misschien zelfs Ford LFP-accu's krijgen.

Overigens ziet Volkswagen ook onder de ID2 ruimte voor een elektrisch model. Dat komt er dan ook. In 2027 breidt Volkswagen zijn elektrische leveringsgamma namelijk uit met een elektrische auto in het segment van de Up. Dat wordt de productieversie van de dit jaar getoondeID.Every1 Concept. 

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.