Algemene Rekenkamer kritisch op fiscaal voordeel EV's

Duur middel

EV Renault Zoe Volkswagen e-Golf Nissan Leaf

De Algemene Rekenkamer is niet per definitie voorstander van een voortzetting van de huidige fiscale stimulering van elektrische auto's, zo laat de dienst woensdag weten. Het is volgens de Algemene Rekenkamer een kostbare methode om de CO2-uitstoot terug te dringen.

Dat blijkt uit de belastingderving per bespaarde ton CO2, die de Algemene Rekenkamer heeft berekend in een nieuw verschenen rapport. Dat bedrag ligt in 2020 in het geval van bijvoorbeeld een Nissan Leaf op € 1.432 en bij de Volkswagen e-Golf, vorige maand de meest geregistreerde elektrische auto van Nederland, op € 1.291.

Die bedragen zijn sinds 2018 dankzij de versobering van de fiscale voordelen overigens wel gedaald. Bij de Nissan lag belastingderving per bespaarde ton CO2 in 2018 nog op € 2.199. Koploper dat jaar was de kostbare Tesla Model X, waar de belastingderving uitkwam op € 3.168.

Fiscale voordelen voor bedrijfswagens op de schop

Ondanks de dalende trend plaatst de Algemene Rekenkamer vraagtekens bij het nut van fiscale instrumenten. "De Algemene Rekenkamer beveelt de staatssecretaris van Financiën aan om te bezien of voortzetting van fiscale instrumenten voor elektrische personenauto's wenselijk is", zo meldt men dinsdag.

Ook de fiscale voordelen voor bestelwagens, die vrijwel uitsluitend op diesel rijden, zouden wat de Algemene Rekenkamer betreft op de schop moeten. Vorig jaar liep de schatkist 1,7 miljard euro mis. Ook de uitstoot van deze voertuigen wordt als kwalijk gezien: "De huidige bijzondere fiscale regelingen voor bestelauto's dragen niet bij aan luchtkwaliteits- en klimaatdoelen van de autobelastingen", zo schrijft de Algemene Rekenkamer. De regeling zou zodanig aangepast moeten worden dat modellen met lagere uitstoot aantrekkelijker worden.

Lezersreacties (98)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.