Alfa Romeo Mito ook als tweecilinder

Alfa Romeo Mito TwinAir
Na Fiat en Lancia is nu Alfa Romeo aan de beurt om gebruik te maken van de TwinAir-motor, en wel in de Mito. Ook is de dieselmotor extra zuinig gemaakt, en is er een nieuw systeem voor de ophanging.

De TwinAir-motor van Fiat Group heeft zich al bewezen in meerdere modellen, te weten de 500 en de Ypsilon. Later worden ook de Fiat Punto en de nieuwe Panda uit te rusten met de zuinige tweecilinder. Hetzelfde geldt voor de Alfa Romeo Mito: tijdens de IAA in Frankfurt presenteert het merk de B-segmenter met de 85 pk sterke krachtbron in het vooronder, goed voor een CO2-uitstoot van 98 gram per kilometer.

En dat is goed nieuws voor liefhebbers van fiscale voordelen, want daarmee is de auto de komende tijd blijvend wegenbelastingvrij en met 14 procent bijtelling te rijden! Ook de 85 pk-sterke 1.3 JTDm valt in die categorie: dankzij een nieuwe turbo, oliepomp en dynamo is de uitstoot van deze dieselmotor verlaagd naar 90 gram CO2 per kilometer.

Daarnaast heeft Alfa gewerkt aan het zogenoemde 'Alfa Adaptive Suspension', dat leverbaar is op de Mito's met de 135 pk en 170 pk sterke 1.4 MultiAir-turbobenzinemotoren, en de 120 pk sterke 1.6 diesel. Deze ophanging is voorzien van variabele schokdempers, die zorgen dat de auto beter overweg kan met oneffenheden in de weg.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.