Alfa Romeo Crosswagon Q4 was ultralate cross-over 156

SUV-alternatief

Alfa Crosswagon Q4

De Alfa Romeo 156 is in 2004 op sterven na dood, diens opvolger 159 klopt al op de deur van de fabriekspoort. Het logische moment om op basis van die 156 nog even een gloednieuwe SUV-achtige met 4WD op de markt te brengen ... De Alfa Romeo Crosswagon, dit deden we ermee!

 

Een Alfa Romeo 156 is niet bepaald de auto waar je aan denkt voor een stoer potje modderworstelen maar dat moet volgens Alfa met de introductie van de Crosswagon veranderen.  “Met 4WD en allroadkwaliteiten moet hij een nieuwe doelgroep aanspreken”, schrijft redacteur Hemmes bij de introductie in 2004. Die doelgroep mag wel opschieten: de Crosswagon zal maar twee jaar op de markt zijn.  

In 2002 facelift voor de 156, in 2003 weer en in 2004 de Crosswagon

Het lijkt een beetje bijzonder om tijdens de zwanenzang nog een heel nieuw lied in te zetten, maar het past in de geschiedenis van de 156-serie. Die verschijnt in 1998, is een daverend succes en wordt pas in 2002 echt vernieuwd met een flink opgefrist interieur. Tot zover niets aan de hand. Maar dan … de  Alfa-rijders die in 2002 toehapten omdat ze braaf hadden gewacht op ‘de nieuwe’, rijden zwaar balend door 2003. Want in dat jaar ondergaat de 156 alsnog een ingrijpende facelift met een voor- en achterkant van Giugiaro. En dan komt pas in 2004 ook nog eens die Crosswagon.  Logisch? Alleen als je het ziet als een manier om de verkopen tot op het laatste moment hoog te houden. De Crosswagon is echter een exclusief ding gebleven: als occasion is hij niet meer te vinden.

Crosswagon tegen BMW X3

Maar in 2004 geven we de nieuwkomer graag het voordeel van de twijfel: oordelen doen we alleen aan de hand van een test. Omdat hij zo kort op de markt is, gebeurt dat precies een keer. Tegen de BMW X3 begin 2005. Want die BMW krijgt het door de nieuwe Alfa Romeo wat moeilijker. “De X3 is niet langer Remi. In het door de Duitsers gecreëerde segment van de Sports Activity Vehicles heeft de BMW niet langer het rijk alleen nu Alfa de Crosswagon Q4 lanceert.”  De vraag waarmee we deze wintertest beginnen: “Hoe vaak rijd je nou helemaal door naar de ski-piste?” Niet al te vaak maar daar gaat het bij deze auto’s (toch) niet om. “De Alfa en de BMW bieden door hun integrale aandrijving een extra stuk veiligheid op gladde wegen en dat zal fervente wintersporters zeker aanspreken.” En de BMW mag dan de ruimste van de twee zijn, de veel lichtvoetiger Alfa Romeo (eveneveel vermogen, 200 kilo lichter dan zijn concurrent) pakt de overwinning met zijn rijplezier: “De Alfa heeft weliswaar enige knispertjes en rammeltjes in het wat krappe interieur maar … De Italiaan heeft wel de fijnste motor van het tweetal en hij is ook nog eens flink goedkoper. Wij houden 14.000 euro in onze zak en gaan voor de Alfa."

Nu 3 SUV's 

In 2005 verschijnt de 159, maar de Crosswagon blijft officieel leverbaar tot 2007. Daarna wordt het stil rond het thema SUV-achtige Alfa Romeo. De 159 is er, gecombineerd met GM-zescilinder benzinemotor, wel met vierwielaandrijving, maar het loodzware ding is alles behalve een terreinbeest. Nee, voor een andere Alfa-SUV moeten we blijven geloven in de toekomst: al jarenlang duiken er af en toe plaatjes op de van de Kamal Concept. We moeten toch tot 2017 wachten op een Alfa Romeo SUV, en die Stelvio is er nog steeds. Inmiddels heeft Alfa Romeo er zelfs nog twee in het gamma, de Tonale en de Junior. 

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.