Alfa Romeo 4C: 240 pk op 895 kilo!

Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4CAlfa Romeo 4C
Je kon natuurlijk op je vingers natellen dat de Alfa Romeo 4C iets speciaals zou worden. Maar zoals het er nu uitziet, wordt het een model om je vingers bij af te likken. 240 pk op een leeggewicht van 895 kilo, dat zijn cijfers waar de liefhebber warm van wordt!

In het midden van de Alfa Romeo 4C komt een 1750 TBI turbomotor die er maar liefst 240 pk en 350 Nm uitgooit. Via een zestraps TCT-automaat met dubbele koppeling gaat dat vermogen naar de achterwielen toe. Uiteraard is die automaat ook handmatig te bedienen met flippers achter het stuur. Het stelt de sportwagen in staat om van 0-100 te schieten in 4,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 250 km/h te bereiken. Bovendien moet de motor op tussensprints buitengewoon alert zijn, 80 procent van het koppel is namelijk al beschikbaar vanaf 1.700 tpm.

Aangezien de 4C met een leeggewicht van 895 kilo ook nog eens bijzonder licht is, moet het een ware bochtenridder worden. Bovendien is dat gewicht met 60 procent achter, 40 procent vóór ook nog eens heel mooi verdeeld. Niet voor niets voegt Alfa het standje Race toe aan de reeds bekende DNA-schakelaar. In die stand wordt het ESP uitgeschakeld, en de Italianen beloven dat 'uit' ook echt 'uit' is. Door de balans moet de auto zelfs voor de relatief onervaren bestuurder dan nog in toom te houden zijn. Wil je echt knallen op het circuit, dan is er een 'suspension kit' met hardere dempers en een anti-roll bar voor de achterzijde.
Launch Edition
Voor de snelle beslissers levert Alfa Romeo een Launch Edition van de 4C, alleen te bestellen in wit of rood. Daarvan worden er 1.000 gemaakt, dus het blijft een vrij zeldzame verschijning. Exclusief voor de Launch Edition zijn onder meer een speciale koolstofvezel spoilerkit, led-koplampen en wielen in maatje 18 inch vóór en 19 inch achter. Binnenin zijn er leer/alcantara sportstoelen en een badge met het productienummer.
Bovendien kunnen kopers deelnemen aan een instructie-dag, waar ze geleerd wordt het maximale uit de 4C te halen. Aangezien de eerder genoemde suspension kit standaard is op de Launch Edition is dat geen overbodige luxe. Richtprijs voor Europa is € 60.000, maar dat is zonder lokale belastingen. In Nederland zal het naar verwachting € 68.000 zijn.
Video

Lezersreacties (73)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.