Alfa Romeo 4C 2-deurs coup (2014)

autoreview

Alfa Romeo 4C 2-deurs coup (2014)

Signalement

Uitvoering4C 2-deurs coup
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst600 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa 4C, de eerste kilometers ...

  • 600 km

Tja, waar te beginnen ...

Was al een tijdje op zoek naar iets niet alledaags voor erbij, ter vervanging van mijn Z3M Coupe ... Was destijds bij de Nederlandse introductie van de 4C in het Louwman museum, en was op slag verkocht: wat een design, met een hoop knipogen naar de 8c (wat mij betreft na de Disco Volante de mooiste productieauto ooit gebouwd), en dat alles voor een (relatief) schappelijke prijs. Toen ik concreet tot aankoop wilde overgaan bleek dat er een wachttijd van zo'n 1,5 jaar was, waar ik natuurlijk niet blij van werd. Gelukkig trof ik bij toeval via Autoscout een geheel nieuw exemplaar bij de Alfa dealer met alle bells and whistles. Er zat natuurlijk wel een kleine mark-up op omdat hij direct beschikbaar was, maar die heb ik op de koop toegenomen.

Wat zit er allemaal op: sport pakket(sportonderstel, Akrapovich uitlaten etc.), comfort pakket, rode Brembo remklauwen,Competizione velgen (zelfde stijl als bij 8C), etc. Kleur is (uiteraard) Rosso Competizione, wat mij betreft met afstand de mooiste.

Hoe rijdt het: met een ledig gewicht van 895 kg (volledig carbon chassis), 240 pk en 350 NM gaat het natuurlijk hard. Met daarbij de kanttekening dat hij vooral in het midden toerengebied sterk is (bijna supercar sterk), en de lage en hoge toeren een beetje achterblijven. Van 0 naar 100 moet binnen 4,5 seconde mogelijk zijn, maar daarvoor moet je launch control gebruiken en de DNA switch in 'Race' modus zetten: tot dusver, onder andere vanwege het feit dat ik de auto nog niet goed ken alsmede de winterse omstandigheden, durf ik de DNA switch niet verder dan 'Dynamic' te zetten. Wat mij meteen bij het volgende punt brengt: een rit in de 4C is altijd opwindend, maar relaxed rijden is er niet bij: begrijp me niet verkeerd, het onderstel is voortreffelijk en het chassis is zeer stijf, maar de besturing is niet bekrachtigd, de vering is hard en de auto is nogal gevoelig voor spoorvorming, dus je moet je hoofd er goed bijhouden ! Daarnaast ligt de motor vlak achter de cabine (te zien door het plexiglas (?)venster achter de stoelen), en die zuigt en huilt alsof zijn leven er vanaf hangt: mijn auto heeft de hifi upgrade, maar dit is eigenlijk een totaal nutteloze optie, want als je een beetje toeren maakt hoor je de muziek nauwelijks meer.
In zijn algemeenheid is de auto zonder meer 'Spartaans' te noemen, qua snelheid is hij goed te vergelijken met bijvoorbeeld een Cayman S, maar qua comfort absoluut niet, het interieur is zeer basic met een hoop hard plastic. Maar goed, met de Alfa heb je wel iets speciaals in handen, heb tot nu toe nog geen ander exemplaar op de openbare weg gezien (wel 3 keer een 8c !) ...

Tot zover. Zal binnenkort weer een update geven.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.