AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Airco kan werken op afvalwarmte
Het ECN in Petten heeft een aircosysteem ontwikkeld dat werkt met de restwarmte van de verbrandingsmotor, zo kost het koelen van het interieur geen extra brandstof.
Normaal gesproken betrekt de airconditioning z'n energie van de verbrandingsmotor, deze drijft namelijk de aircopomp aan en dat kost (zeker op warme dagen) behoorlijk wat energie. Bij het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten gooien ze het over een andere boeg, er wordt daar een systeem ontwikkeld dat geen vermogen van de motor vraagt, maar gebruikmaakt van de restwarmte van de motor.
Restwarmte is er genoeg onder de motorkap, zeker als je bedenkt dat van de energie in een liter brandstof pak weg een derde de wielen bereikt, meer niet. Van de overige twee derde verdwijnt het grootste deel via het koelwater en de uitlaat de wereld in. Behoorlijk inefficiënt.
Door nu deze restwarmte aan te wenden voor een aircosysteem, kan er behoorlijk wat brandstof bespaard worden. De techniek die hiervoor gebruikt wordt is sorptiekoeling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de absorptie en het weer loslaten van waterdamp in een gel (silicagel) in een gesloten systeem.
Simpel voorgesteld komt het ECN-systeem er op neer dat er eerst water wordt verdampt, hier is warmte voor nodig. Deze warmte wordt aan het interieur onttrokken (dat daardoor afkoelt). De waterdamp wordt vervolgens opgenomen in de absorberende silicagel. Met de restwarmte van de motor wordt vervolgens de waterdamp weer vrijgemaakt uit de gel. Tenslotte wordt de waterdamp gecondenseerd tot water en begint het verhaal weer van voor af aan.
De eerste testopstelling weet 5 kW koeling te genereren uit 8 kW warmte. Deze testopstelling is ook in Italië bij het Fiat Research Centre aangesloten op een kleine motor, verder is het de bedoeling dat er nog getest gaat worden in een personenwagen en in een vrachtwagen. Mocht het systeem ook voor deze tests slagen, dan volgt er een nieuwe uitdaging: na de koude start duurt het altijd even voor de motor voldoende is opgewarmd (en dat is noodzakelijk voor het optimaal functioneren van dit aircosysteem). En wanneer een auto in de zon gestaan heeft is juist dat de situatie dat het interieur flink gekoeld moet worden. Vandaar dat het ECN onderzoek naar warmte- en koude opslag ook als een onderdeel van de ontwikkeling van het systeem ziet.
Plaats een reactie
Lees ook
Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt
Nieuws
Deze Subaru Impreza heeft een paar heel moderne kenmerken - In het Wild
Nieuws
Tesla komt met extra lange en ruime Model Y
Nieuws
Van Tesla tot Mazda: deze Mercedes-hendel zit in talloze modellen
Nieuws