Afeela 1: eerste model van Honda en Sony valt op papier wat tegen
Vanaf dik €86.000 - met abonnement voor functies en bescheiden bereik
Maak kennis met de ietwat ongeïnspireerd geheten eerste auto van Afeela: de 1. De Afeela 1 is de eerste vrucht van een uitgebreide samenwerking tussen Honda en Sony. Het elektrische bereik is overigens niet bijster indrukwekkend.
In 2023 maakten we tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas voor het eerst kennis met Afeela. Afeela is een automerk van Sony Honda Mobility, een samenwerkingsverband tussen Honda en Sony. Het eerste model van Afeela oogde twee jaar geleden al vrijwel productierijp, al zag het merk in de CES van 2024 de ideale gelegenheid om een meer fijngeslepen maar nog altijd pre-productieversie van zijn eerste model te tonen. Momenteel is het in Las Vegas weer tijd voor de Consumer Electronics Show van dit jaar. En wat doet Afeela? Het toont er eindelijk zijn allereerste productiemodel: de Afeela 1.

Afeela 1
De Afeela 1 is een 4,9 meter lange elektrische sedan met een wielbasis van op een haar na 3 meter. Wat afmetingen betreft valt de Afeela 1 te vergelijken met EV's als de Volkswagen ID7. De Afeela heeft zowel voor als achter een 245 pk sterke elektromotor. Die machines worden gevoed door een flink accupakket. De lithium-ion accu heeft namelijk een capaciteit van 91 kWh. Goed voor een flink bereik, zou je denken. Volgens de officiële specificaties komt de Afeela 1 'tot 482 kilometer ver' op een volle lading. Daarvan zakken we niet van onze stoel van verbazing. Snelladen kan met 150 kW en ook daarmee blaast de Afeela 1 zijn concurrenten niet weg. Zéker niet als je de prijs van de auto in ogenschouw neemt. De Afeela 1 krijgt in de Verenigde Staten namelijk een vanafprijs van omgerekend €86.380. Die prijs is voor een Origin geheten uitvoering. Erboven komt de Afeela 1 Signature die omgerekend €98.880 kost. Ter vergelijking: een Lucid Air is er in de Verenigde Staten vanaf omgerekend zo'n €67.000 en die biedt al een bereik van zo'n 600 kilometer.
Mét abonnement...
Een koopje is de Afeela 1 dus niet bepaald. Zeker niet als je weet dat zowel de Origin als de bijna €100.000 kostende topversie allebei functies bieden die enkel beschikbaar zijn als je een abonnement afsluit. Voor Intelligent Drive (semi-autonome rijmodus) en Personal Agent (uitgebreide AI-assistent) moet je bijbetalen. Althans, na drie jaar. De eerste drie jaar krijg je een gratis abonnement.
Voor wie?
Afeela zegt 'de relatie tussen mens en mobiliteit' te willen herdefiniëren. Het belooft een vooral rustgevend interieur, een 'uniek audiosysteem' en trakteert zijn inzittenden op een bonte verzameling displays.
Of en wanneer Afeela zijn vleugels naar Europa uitslaat, is nog niet bekend.