ADAC: ‘Auto’s met Keyless nog steeds gevoelig voor diefstal’

Bescherming is slecht

Keyless go

Al een hele tijd weten we dat auto’s met een keyless-entry-systeem, waarbij het mogelijk is om te ontgrendelen en weg te rijden zonder de sleutel ter hand te nemen, gevoelig zijn voor diefstal. De Duitse ADAC komt met een alarmerend bericht: verbetering zou op dit vlak nauwelijks waarneembaar zijn.

De ADAC, vergelijkbaar met ‘onze’ ANWB, nam in de loop der tijd maar liefst zeshonderd verschillende auto’s onder de loep. Daarbij werd gekeken naar de diefstalgevoeligheid van keyless entry en keyless go, of de ‘sleutelloze’ systemen die verschillende merken onder verschillende namen aanbieden. Hoewel er al jaren veel aandacht is voor de gevoeligheid, blijkt de beveiliging van de geteste auto’s nog altijd niet op peil. Bij slechts 7 procent van de geteste auto’s ziet ADAC verbetering op het gebied van beveiliging, zonder dat de organisatie daar dan meteen het predicaat ‘voldoende’ aan hangt.

Het gevaar van de inmiddels wijdverbreide keyless-systemen is dat dieven het draadloze signaal van de sleutel op kunnen vangen. Door een soort signaalversterker in de buurt van de sleutel én in de buurt van de auto te houden, 'denkt' de auto ten onrechte dat de sleutel in de buurt is. In zo'n geval kan de auto dus worden geopend en gestart, zonder dat de sleutel in kwestie er daadwerkelijk is. Een auto die eenmaal loopt, blijft dat ook zonder sleutel doen. Dieven kunnen dus rijden tot de tank leeg is, of nog langer als er met draaiende motor wordt getankt.

ADAC wijst ook op het gevaar dat verzekeringsmaatschappijen niet kunnen uitkeren als er geen zichtbare inbraaksporen zijn, wat met deze vorm van diefstal natuurlijk per definitie niet het geval is. De organisatie stelt dat het niet bestellen of indien mogelijk uitschakelen van het keyless-entry-systeem aan te raden is. Wil je dat niet, dan is het slim om er tenminste voor te zorgen dat de autosleutel zich niet in de buurt van een deur, raam of buitenmuur bevindt.

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.