Acura ADX is duurder premiumbroertje van de Honda ZR-V
Stukje groter, flink duurder
Welkom in de wondere wereld van Acura. Het luxemerk van Honda, dat zijn modellen schijnbaar maar wat graag ongeïnspireerde afkortingen als naam geeft, heeft er een nieuw model bij. Maak kennis met de Acura ADX, een compacte SUV die je kunt zien als het duurdere premiumbroertje van de Honda HR-V. Althans, van de Amerikaanse HR-V. Ook dat behoeft uitleg.
Honda en Acura noemen een aantal modellen net even anders dan je zou verwachten. Zo is de Acura Integra in de Verenigde Staten een vijfdeurs liftback op basis van de Honda Civic, terwijl de modelnaam Integra in China wordt gebruikt voor door Guangqi Honda gebouwde sedan- en hatchbackversies van de Civic. Dan de Honda HR-V. De SUV die Honda in de Verenigde Staten HR-V noemt, heeft niets te maken met de HR-V die je in Europa (en elders in de wereld) kunt kopen. 'Onze' Honda HR-V is in de Verenigde Staten namelijk niet te koop. De SUV die de Amerikanen HR-V noemen, is de auto die je in Nederland kent als Honda ZR-V. Het is die Honda ZR-V die in de vorm van deze Acura ADX een premium-alternatief heeft gekregen.
De Acura ADX is de kleinste SUV die het merk in de Verenigde Staten aanbiedt en moet – van klein naar groot – de RDX, MDX en elektrische ZDX dus boven zich dulden. Klein is de ADX overigens bepaald niet, althans niet naar Europese maatstaven. De Acura ADX deelt weliswaar zijn 2,66 meter lange wielbasis met de ZR-V, maar is met 4,72 meter maar liefst 16 centimeter langer dan de 4,56 meter lange ZR-V waarmee hij zijn basis deelt. De Acura ADX moet vooral een groot publiek aanspreken en dus heeft de luxedivisie van Honda zich achter de Amerikaanse tekentafels aardig in weten te houden. De ADX vertoont sterke optische gelijkenissen met de grotere MDX, op zijn beurt het luxe broertje van de Honda Pilot. In het interieur zien we veel zaken die we herkennen van de Honda ZR-V, al heeft Acura de ADX het geheel wel een enigszins eigen ontwerp gegeven.
Wat motoren betreft biedt de ADX geen verrassingen. Hij heeft altijd een 1.5-viercilinder, een geblazen benzinemotor die in de Verenigde Staten ook in de Civic en Integra ligt. Dat is in dit geval géén hybride benzinemotor. Volgens Acura gaat de ADX om en nabij de 35.000 dollar kosten, omgerekend zo'n €33.200. Daarmee wordt het na de Integra de minst dure Acura en de goedkoopste SUV-achtige van het merk. De MDX wisselt er vanaf omgerekend €42.400 van eigenaar. Een flink verschil. Ten opzichte van de Honda ZR-V (HR-V in de VS) is het overigens geen koopje. Die Honda is er namelijk al vanaf omgerekend €24.100.

Acura ADX
Wel zit de ADX aardig in zijn spullen. Basisversie Premium biedt een 10,2-inch digitaal instrumentarium, een 9-inch infotainmentscherm, een inductielader, een audiosysteem met acht speakers, 18-inch lichtmetaal, vierwielaandrijving en een elektrisch bedienbare achterklep. Van de ADX is ook een sportiever uitgedoste en luxueuzer aangeklede A-Spec-uitvoering. Leuk weetje: eerder verkocht Acura een nog kleinere hoogpotige, de CDX. De tussen 2016 en 2022 gebouwde Acura CDX was wél een variant van de destijds internationale HR-V.
Had je deze auto's al gezien?

Honda ZR-V 2.0 e:HEV Elegance | Actie! | Tot 10 jaar garantie!* | Op bestelling | Navigatie | Honda Sensing | 18 Inch | Parkeersensoren |
- 2025
- 12 km

Honda ZR-V 2.0 e:HEV Elegance | Actie! | Tot 10 jaar garantie!* | Op bestelling | Navigatie | Honda Sensing | Parkeercamera | Parkeersensoren |
- 2025
- 12 km

Honda ZR-V 2.0i e:HEV ELEGANCE - AKTIE - NIEUW - FULL HYBRID - AUTOMAAT
- 2025
- 21 km