Acht EU-landen willen Euro 7-uitstooteisen stoppen
Oproep aan andere lidstaten
Acht EU-lidstaten hebben zich verenigd in hun strijd tegen de Euro 7-uitstooteisen zoals de Europese Commisie die nu gepland heeft. Ze roepen in een open brief de andere lidstaten op zich tegen de plannen te keren.
De Italiaanse vicepremier Matteo Salvini stelde vorige week al dat er zich binnen de EU een front vormt tegen de geplande Euro 7-uitstooteisen. Dat heeft zich maandag gemanifesteerd. Er is volgens Bloomberg door acht EU-lidstaten (Frankrijk, Italië, Tsjechië, Bulgarije, Hongarije, Polen, Roemenië en Slowakije) een open brief ondertekend waarin zij andere lidstaten oproepen om de Euro 7-uitstooteisen zoals ze nu gepland zijn tegen te houden.
De eisen die Euro 7 volgens de huidige opzet stelt aan 'uitstoot' van fijnstof door banden en remmen, zouden volgens de landen wel overeind kunnen blijven, maar de geplande restricties op het gebied van uitlaatemissies niet. "We zijn tegen alle nieuwe uitlaatemissieregels (inclusief nieuwe testvereisten of nieuwe emissielimieten) voor auto's en bestelauto's", zo stellen de genoemde acht lidstaten. De reden is dezelfde als die Salvini onlangs al schetste en die ook brancheorganisatie ACEA al opvoerde: het klaarmaken van brandstofauto's voor Euro 7 vergt flinke investeringen, terwijl dat geld juist goed kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van elektrische auto's.
Wat is Euro 7?
Zoals het nu op tafel ligt, komt bij Euro 7 voor iedere brandstofauto de maximumuitstoot NOx op 60 mg per km te liggen, dat is nu de strengste norm. Auto’s moeten bovendien twee keer zo lang aan die normen blijven voldoen: 10 jaar en 200.000 kilometer. Euro 7 kijkt zoals gezegd eveneens naar de uitstoot die banden en remmen veroorzaken. Met dat punt lijken de acht lidstaten geen probleem te hebben.