AC Cobra GT Roadster: oogt bekend, is gloednieuw

Zelfde lijnen, maar groter en moderner

AC Cobra GT Roadster

De AC Cobra is nu écht herboren! Nadat er tal van replica's zijn verschenen en AC Cars zelf ook de oer-Cobra weer is gaan bouwen, is er nu voor het eerst een volledig nieuwe Cobra van het merk dat er ooit mee begon.

De AC Cobra is (in al zijn verschijningsvormen) een van de meest legendarische sportauto's aller tijden. Met zijn sprekende en zeer herkenbare uiterlijk en vaak behoorlijk stevige motoren staat de Cobra hoog op het lijstje bij veel autoliefhebbers. Het Britse AC Cars bracht de Cobra ruim zestig jaar geleden op de markt en bouwde 'm zelf vervolgens nog geen tien jaar, maar mede dankzij het Amerikaanse Shelby bleef de Cobra toch lang nadat AC ermee gestopt was in productie. AC Cars kreeg ruim tien jaar geleden nieuw leven ingeblazen en nam ook de Cobra weer zelf in productie. Nu presenteert het voor het eerst in zijn geschiedenis een geheel nieuwe Cobra.

Zoals we eind vorig jaar al begrepen, is de nieuweling weliswaar direct als een Cobra te herkennen, maar is er veel veranderd. Zo is de reïncarnatie 11 cm langer dan de oude en is de wielbasis zelfs met 28,4 cm gegroeid. Hoewel de nieuwe dus wat minder grote overhangen heeft, komen de proporties toch behoorlijk overeen met het origineel. Ook zijn er weliswaar moderne uiterlijke details als ledlampen en forse lichtmetalen wielen, maar die leiden niet te veel af van de verder vrij klassieke insteek van het ontwerp. De cockpit van de AC Cobra GT Roadster is ook een duidelijke mix van klassieke lijnen en moderne invloed. Gemakken van deze tijd, zoals elektrisch bedienbare ramen, navigatie en climate control, zijn standaard aanwezig.

AC Cobra GT Roadster

Waar de oer-Cobra ontwikkeld was met een V8 in gedachten en er vervolgens in het begin een zescilinder in werd gelepeld, krijgt deze gloednieuwe versie wel direct een V8 in zijn neus. Een maar liefst 663 pk en 780 Nm sterk exemplaar om precies te zijn. Die stuurt zijn krachten via een handgeschakelde zesbak of een tientraps automaat naar de achterwielen. Komt dat je enigszins bekend voor? Dat kan kloppen: de Cobra GT Roadster heeft de 5.0 Coyote-V8 die we kennen van de Ford Mustang voorin en ook de transmissies komen zo goed als zeker bij Ford vandaan. De AC Cobra GT Roadster kan er in zo'n 3,5 seconden mee van 0 naar 100 km/h speren. Naar verluidt gaat de nieuwe AC Cobra in thuisland Verenigd Koninkrijk omgerekend zo'n € 321.000 kosten. In april is de volledig onthulling en kunnen we je dus meer vertellen.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.