Abarth 500C nu ook leverbaar met handbak
Abarth omschrijft het netjes in het persbericht: 'Volgens sommigen komt de 500C met de standaard geleverde gerobotiseerde versnellingsbak niet volledig tot zijn recht qua sportiviteit.' Goed om te weten dat het merk z'n kop niet in het zand steekt, want ook wij hebben deze klacht laten horen bij verschillende tests met de snelle 500C. De Dualogic-transmissie, die bij Abarth heel stoer 'Abarth Competizione' heet, is weliswaar mooi compact en scheelt in het brandstofverbruik ten opzichte van een conventionele automaat, maar schakelt veel te traag om echt sportief te zijn. Dan mogen we gerust zeggen dat de halfautomaat niet echt op zijn plek is in de snelste open 500.
De klachten hebben er dus voor gezorgd dat Abarth de 500C nu ook met een handbak levert. Het is dezelfde vijfbak die we al kennen uit de dichte 500. Bovendien is er een schakelindicator aanwezig, die in 'Normal' helpt om het brandstofverbruik terug te dringen, terwijl hij in de sportstand het meest ideale schakelmoment aangeeft. Aan de motor verandert niets, want dat is nog steeds de bekende 1,4-liter turbo met 135 pk en een maximum koppel van 206 Nm. Een ander voordeel van de handbak is de snellere sprint van nul naar honderd: waar de gerobotiseerde bak er 8,1 seconden voor nodig heeft, passeert de handgeschakelde versie de 100 km/h al bij 7,9 seconden. De topsnelheid blijft gelijk op 205 kilometer per uur.
De Abarth 500C met handgeschakelde vijfversnellingsbak beleeft zijn debuut tijdens Italia a Zandvoort op 26 juni. Daarna staat de auto bij de dealer vanaf 24.950 euro, een 500C met de gerobotiseerde versnellingsbak kost 1.200 euro meer.
Had je deze auto's al gezien?

Abarth 500 Scorpionissima 42 kWh | Navigatie | Climate Controle | Cruise Controle | Camera | Parkeersensoren | Panoramadak | LMV 18" |
- 2023
- 11.510 km

Abarth 500 1.4 T-Jet Abarth 595 | NAVIGATIE | PARKEERSENSOREN | CABRIO |
- 2018
- 87.617 km

Abarth 500 1.4 T-Jet Abarth 595 70th Anniversary
- 2019
- 9.401 km