Aanpak fileknelpunten A4 loopt flinke vertraging op

Te weinig stikstofexperts

File A4 snelweg ANP

De aanpak van de fileknelpunten op de A4, de drukste weg van het land, gaat nog jaren duren. Dat meldt het Algemeen Dagblad. De vertraging komt omdat er te weinig stikstofexperts zijn om de inmiddels noodzakelijke stikstofberekeningen uit te kunnen voeren. De verbreding van de A4 tussen Leidschendam en Leimuiden is sowieso tot 2025 van de baan.

Momenteel zijn de grote fileknelpunten op de A4 het Ringvaartaquaduct bij Roelofarendsveen en het Limesaquaduct bij Leiden. Het plan was om deze knelpunten te verhelpen met een extra rijstrook en het Ringvaartaquaduct, de oudste van het land, helemaal te vervangen. De constructie van het Ringvaartaquaduct biedt namelijk geen ruimte voor de toevoeging van een extra rijstrook. Die vervangingsoperatie gaat zo'n €100 miljoen kosten. Het Limesaquaduct biedt die ruimte gelukkig wel, maar er moeten nog aanpassingen worden gedaan aan het in- en uitvoegen van het verkeer tussen de hoofdrijbaan van de A4 en de parallelrijbaan, waar de op- en afritten op aansluiten.

Deze werkzaamheden worden echter uitgesteld tot 2025 omdat er niet voldoende stikstofexperts zijn die kunnen beoordelen of de werkzaamheden binnen de vastgestelde norm voor de stikstofuitstoot blijven. Het plan gaat de komende drie jaar dus de ijskast in. Overigens krijgt een ander deel van de A4, het stuk vanaf Leidschendam naar de Ketheltunnel, wél prioriteit. Ook op dit stuk moet de weg een verbreding ondergaan en staat een verbetering van de aansluitingen op de planning. Dat deze werkzaamheden als prioriteit zijn bestempeld, betekent echter nog niet dat de wegwerkers morgen worden opgetrommeld. Ook binnen de prioritaire projecten moet namelijk nog een landelijke volgorde worden vastgesteld.

Daarbij heeft de verbreding van de A4 langs Den Haag al flinke vertraging opgelopen door het stikstofprobleem. Een nieuwe planning daarvan moet nog worden bekendgemaakt.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.