Aangescherpte mastodont: Toyota Tundra
Toyota heeft zijn knoeperd van een pick-up bij z'n kladden gegrepen om hem een opfrisbeurt te geven. Zowel het in- als exterieur zijn onder handen genomen. Het is de eerste grondige facelift sinds de introductie van de tweede generatie in 2007. Chroom en groot lijken de sleutelwoorden van de kolos.
Wie bij het aanzien van de Tundra maar weinig Japans meent te kunnen vinden, heeft groot gelijk. Het apparaat is bedacht, ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in The States. Om dat te benadrukken heeft Toyota een promotieplaat compleet met appeltaart en Amerikaans kleurenpalet meegezonden in z'n persbericht.
Voor de binnenzijde kiest Toyota voor kwalitatief betere materialen, specifiek gericht op 'klanten met een bepaald budget'. Juist. Vooral op ergonomisch gebied moet de Tundra een fijner werkpaard zijn geworden. Zo is de afstand tussen de bestuurder en de bedieningsorganen met zo'n 6 centimeter verkort en heeft Toyota grote knoppen gemonteerd 'voor gebruik met handschoenen aan'.
Een speciale 1794 Edition (foto 1 t/m 6) is een eerbetoon aan de Amerikaanse 'western lifestyle'. In deze yank-editie krijg je stoelen met 'premium saddle brown leather', grove stiksels en her en der wat suède. Voor een uiterlijk dat nog meer testosteron uitstraalt staat de 1794 Tundra op 20-inch lichtmetaal.
Op technisch gebied blijft de Tundra ongewijzigd, dat betekent dat er nog steeds de keuze is uit een 4,0 liter V6 met 270 pk, een 4,6 liter V8 met 310 pk en een 5,7-liter V8 met 381 paarden onder de kap. Standaard zijn beide motoren gekoppeld aan een zestraps automaat. Op foto 14 staat het vorige model, ter vergelijk.