AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
9-4X maakt tussenlanding op Schiphol
20
Vanaf volgend jaar wil Saab ook een rol van betekenis spelen in het segment van de Volvo XC60. Geen wonder dat het merk flink aan het testen is met de auto die het allemaal waar moet maken, de 9-4X. Tijdens dit testprogramma deed een exemplaar ook ons land aan.
Maar liefst twee AutoWeek-lezers maakten deze foto's op Schiphol. Best bijzonder, want tot nu toe hadden we de SUV alleen nog gezien met forse vuilniszakken als camouflage. Wie zien nu duidelijk dat het productiemodel weinig afwijkt van de concept-car die Saab in Detroit onthulde.
Die concept-car heeft standaard 245 pk en 353 Nm koppel. Tankt de bestuurder E85, dan nemen deze waarden toe tot 300 pk en 400 Nm. De concept-car stuurt z'n pk's via een zestrapsautomaat naar alle vier de wielen. De auto heeft niet alleen een centraal differentieel, maar ook een intelligent differentieel achter (eLSD). Hierdoor bedraagt het maximale verschil in koppel tussen de beide achterwielen maximaal veertig procent. We kennen dit systeem in een iets andere vorm al uit de Honda Legend (SH-AWD). In het productiemodel komen uiteraard ook andere turbomotoren te liggen. Saab gaat de auto in Mexico bouwen.
De 9-4X krijgt ook sportieve aspiraties: door een druk op de Sport-knop kan de bestuurder de adaptieve schokdempers en de versnellingsbakbesturing in een sportievere stand zetten. Tegelijkertijd gaat er meer koppel naar de achteras.
Saab onthult de productieversie van de 9-4X later dit jaar. De nieuwe SUV van het Zweedse merk komt in 2009 op de markt. De 9-4X deelt z'n platform met de Cadillac SRX, die in de vorm van de Provoq Concept een voorbode in Detroit had staan.
Die concept-car heeft standaard 245 pk en 353 Nm koppel. Tankt de bestuurder E85, dan nemen deze waarden toe tot 300 pk en 400 Nm. De concept-car stuurt z'n pk's via een zestrapsautomaat naar alle vier de wielen. De auto heeft niet alleen een centraal differentieel, maar ook een intelligent differentieel achter (eLSD). Hierdoor bedraagt het maximale verschil in koppel tussen de beide achterwielen maximaal veertig procent. We kennen dit systeem in een iets andere vorm al uit de Honda Legend (SH-AWD). In het productiemodel komen uiteraard ook andere turbomotoren te liggen. Saab gaat de auto in Mexico bouwen.
De 9-4X krijgt ook sportieve aspiraties: door een druk op de Sport-knop kan de bestuurder de adaptieve schokdempers en de versnellingsbakbesturing in een sportievere stand zetten. Tegelijkertijd gaat er meer koppel naar de achteras.
Saab onthult de productieversie van de 9-4X later dit jaar. De nieuwe SUV van het Zweedse merk komt in 2009 op de markt. De 9-4X deelt z'n platform met de Cadillac SRX, die in de vorm van de Provoq Concept een voorbode in Detroit had staan.