65-plusser grootste doelgroep autoverkoper
In de eerste helft van dit jaar gingen van alle verkochte nieuwe auto's aan particulieren 27,7 procent naar mensen van 65 jaar en ouder. Daarmee waren de pensionado's de grootste doelgroep voor de autobranche. In de eerste zes maanden van 2009 was dit nog 21 procent.
Jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 25 jaar namen in het afgelopen halfjaar slechts 1,8 procent van de nieuwe verkopen voor hun rekening. Dat was vijf jaar eerder nog 2,5 procent. De gemiddelde leeftijd van particuliere autokopers liep in de afgelopen vijf jaar op van 54,5 jaar tot 56,8 jaar.
De verkoop van nieuwe auto's aan particulieren daalde in het afgelopen halfjaar, van ruim 117.200 stuks vijf jaar geleden, tot minder dan 92.000.
Dat auto's steeds vaker door ouderen worden gekocht, komt volgens Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, vooral door de vergrijzing. "Het is ook de meest kapitaalkrachtige groep: mensen die decennialang hun salarissen hebben zien groeien en vermogen hebben kunnen opbouwen. En ze zijn het gewend om over een auto te beschikken'', vertelt Aumacon-directeur Clem Dickmann.
Bij jongeren neemt volgens hem de behoefte om een auto aan te schaffen steeds verder af, mede doordat ze vaker naar de grote steden trekken. Ook als statusattribuut daalt de auto voor deze groep in waarde."Ze kopen liever de nieuwste MacBook of Samsung Galaxy S5. Als ze een auto nodig hebben, huren ze er één'', aldus de marktkenner.