64 procent meer Chinese auto’s verkocht in Europa, maar minder EV's

Dan maar zo

BYD Seal U DM-i

Zet de Chinese opmars in autoland door? Afgaande op de Europese verkoopcijfers zeker wel. Het enige wat Europese invoerheffingen lijken te bereiken, is dat de import-Chinezen steeds vaker een verbrandingsmotor hebben.

De Europese verkoopcijfers van Dataforce leveren opvallende inzichten op als het om Chinese auto’s gaat. Zo concludeert Automotive News Europe dat er in februari liefst 64 procent méér Chinese auto’s zijn verkocht in Europa dan een jaar eerder. Dit jaar gingen er 38.902 Chinese vierwielers naar een Europese koper, waarmee het marktaandeel van deze merken samen stijgt van 2,5 naar 4,1 procent. Opmerkelijk, want dankzij stevige invoerheffingen zijn Chinese EV’s nog maar lastig op een winstgevende manier te slijten in de EU. Veel Chinese autobouwers grijpen dan ook naar de meest voor de hand liggende optie, en gaan anders aangedreven auto’s aanbieden. Benzinemodellen en (plug-in-)hybrides zijn vooralsnog niet vatbaar voor de heffingen, dus hebben Chinese auto’s in Europa steeds vaker een uitlaat.

Die groei van 64 procent komt zelfs volledig voor rekening van niet-elektrische Chinezen, want Chinese EV’s deden het juist 3,4 procent minder dan vorig jaar. Daarmee zwemmen ze tegen de trend in, stelt Autonews, want de Europese EV-markt als geheel werd in hetzelfde jaar 26 procent groter. Chinese merken doen nu vooral goede zaken met plug-inhybrides. Chinese PHEV’s vonden in februari 4.744 Europese kopers, 321 procent meer dan in 2024. Automotive News pakt de BYD Seal U als voorbeeld, omdat die auto er als EV en als PHEV is. De volledig elektrische variant werd 519 keer verkocht, de plug-in 2.281.

Opvallend is dat ook Omoda het goed doet. Dat Chery-merk kreeg als EV-bouwer in Nederland bepaald geen warm onthaal, maar scoort in onder meer Spanje juist wel met – je raadt het al – een benzinemotor in de neus. BYD en MG doen het eveneens goed, maar dat geldt niet voor alle Chinese merken. Zeekr, Lynk &Co en – opvallend – Xpeng hebben het bijvoorbeeld moeilijker, terwijl Nio in februari maar 73 auto’s afleverde in Europa.

Lezersreacties (101)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.