AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'500.000 auto's in 2011'
24
Het voorzichtige herstel van de Nederlandse automarkt zet door. Volgend jaar doorbreken de verkoopcijfers weer de magische grens van een half miljoen.
Dat hebben de marktonderzoekers van Aumacon becijferd. Als de voorspellingen kloppen, is het voor het eerst sinds 2007 dat de verkopen weer boven 500.000 stuks uitkomen. In 2009, toen de crisis in alle hevigheid toesloeg, bleef de teller op slechts 389.000 auto's steken.
Aumacon geeft de continuïteit van het beleid van kabinet Rutte-I als oorzaak van het herstel: "Het behoud van het fiscale stimuleringsbeleid geeft veel rust. Dat gevoegd bij de zich voorzichtig herstellende economie en er is alle aanleiding om weer aan jaarvolumes beginnend met een vijf te gaan denken."
Anders dan ons omringende landen heeft Nederland ook niet te kampen met de naweeën van de sloopregeling. Clem Dickmann: "Onze sloopregeling was grotendeels weggegooid geld, het heeft zowel het milieu als de nieuwverkopen een te verwaarlozen effect bezorgd. De keerzijde is wel dat we nu niet – zoals in Duitsland – te kampen hebben met een dramatische neergang. Sterker nog, toen de regeling eenmaal was afgelopen begon de markt juist aan te trekken."
Het marktonderzoeksbureau verwacht dat de winst ook bij lease- en verhuurmaatschappijen wordt geboekt. Daarnaast draagt de elektrische auto voor het eerst z'n steentje bij: Aumacon verwacht dat in 2011 ruim tweeduizend exemplaren een eigenaar vinden.
Aumacon geeft de continuïteit van het beleid van kabinet Rutte-I als oorzaak van het herstel: "Het behoud van het fiscale stimuleringsbeleid geeft veel rust. Dat gevoegd bij de zich voorzichtig herstellende economie en er is alle aanleiding om weer aan jaarvolumes beginnend met een vijf te gaan denken."
Anders dan ons omringende landen heeft Nederland ook niet te kampen met de naweeën van de sloopregeling. Clem Dickmann: "Onze sloopregeling was grotendeels weggegooid geld, het heeft zowel het milieu als de nieuwverkopen een te verwaarlozen effect bezorgd. De keerzijde is wel dat we nu niet – zoals in Duitsland – te kampen hebben met een dramatische neergang. Sterker nog, toen de regeling eenmaal was afgelopen begon de markt juist aan te trekken."
Het marktonderzoeksbureau verwacht dat de winst ook bij lease- en verhuurmaatschappijen wordt geboekt. Daarnaast draagt de elektrische auto voor het eerst z'n steentje bij: Aumacon verwacht dat in 2011 ruim tweeduizend exemplaren een eigenaar vinden.
