AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'300 pk voor Opel Astra OPC'

Opel Astra Sportcoupé (foto: Autoscoop.biz)
Bij Opels OPC-afdeling hebben ze de afgelopen jaren knarsetandend toegekeken hoe de Astra OPC qua vermogen voorbij werd gestreefd door de concurrentie. De nieuwe Astra OPC moet orde op zaken stellen.
Autocar meldt namelijk dat de nieuwe OPC, op basis van de driedeurs Astra, een vermogen van 300 pk of meer krijgt. De ingenieurs waar de Engelsen mee gesproken hebben, melden dat het vermogen in principe gewoon uit een tweeliter viercilinder te halen. Concurrent Ford heeft een 2,5-liter vijfcilinder nodig voor de 305 pk van de Focus RS.
De Astra OPC krijgt volgens het magazine de beschikking over een elektrisch sperdifferentieel. Qua exterieur onderscheidt de OPC zich van de andere driedeurs Astra's door uitgeklopte wielkasten, een grote dakspoiler en forsere luchtinlaten.
Maar voor de OPC wordt geïntroduceerd, is het eerst tijd voor de onthulling van de gewone versies van de driedeurs Astra. Op de Autosalon van Parijs zien we in oktober eerst de Sports Tourer, De OPC verwachten we op de Autosalon van Genève in maart 2011.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ach, mitsubishi haalde zelfs al meer dan 400 pk uit een 2 liter: http://www.thesupercars.org/mitsubishi/2010-mitsubishi-evolution-x-fq-400/

Specifications

Vehicle Type: - 4-door sports luxury car
Configuration: - Front Engine
Engine: - Turbocharged Incline-4
Capacity: - 2000 cc
Torque: - 387 lb-ft at 3500 rpm
Horsepower: - 430 bhp
Transmission: - 6-Speed Manual
0-60 mph: - 3.7 sec
Top speed: -155 mph

Ik zeg niet dat het lekker soepeltjes zal rijden
Astra F
Astra F
  • 0
Lijkt me sterk, die 300pk. Dan zit hij te dicht tegen de Insignia OPC (325pk) aan.

En veel vermogen is leuk, maar tegenwoordig wil men een snelle en zuinige auto. En geen astra met 300pk die met moeite 1:9 doet en een bedrag kost waarvoor je een leuke BMW koopt.
Total Loss
Total Loss
  • 0
@Astra F Geloof het nu maar wel. Er komt immers ook nog een GSI aan en die zal wel de standaard 2.0 Turbo krijgen met 220 - 230 pk, een kleine 300 pk voor de OPC lijkt me dan vrij waarschijnlijk, wordt al veel langer geroepen dat de OPC minstens 270 pk ging krijgen. Sluit ook niet uit dat Opel daarvoor een TwinTurbo op de 2.0 schroeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Astra F: Ik denk juist dat dit er wel komt. De golf R heeft er 'maar' 275, en de Focus 305, maar die is niet meer, of bijna niet meer te koop, dus zal Opel een tijdje voorlopen hierin.
Poulusma
Poulusma
  • 0
Qua vermogen zal idd wel.
Maar als hij zn vermogen, net als zn voorganger met 240 pk niet aan de weg krijgt heb je er dus helemaal niets aan.
Daarbij scheen hij ook aardig belabberd te sturen.
Dus ja of je met veel vermogen blij moet zijn weet ik niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
lijkt me een beetje veel. Maar hoe dan ook die OPC`s zijn altijd leuke modellen dus ik ben benieuwd!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eigenlijk moet de OPC minimaal 200kg lichter als de astra die we nu kennen, dan kan hij pas concureren!
Gulli
Gulli
  • 0
Ik wilde meteen hetzelfde zeggen als Poulusma, dat sperdiff zal er misschien 250 van overlaten als je eens rap een bochtje wil pakken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
dit soort modellen hoort een mechanisch sperdiff te hebben en een goedkope oplossing als een veredeld ESP systeem, a.k.a. elektronische sperdifferentieel
Anoniem
Anoniem
  • 0
moet dus zijn: "en NIET een goedkope oplossing als een veredeld ESP systeem"
LineaBlu
LineaBlu
  • 0
@gewoon vectra:

Wat een kneitergoeie opmerking!
Ik lig hier echt aan de beademing van het lachen; ik rol over de vloer heen!!!!

Misschien moet je cabaretier worden?
Blijf jij maar lekker in je vec rijden en als ie op is, koop je gewoon een altijd betrouwbare VW...
Deze OPC gaat zo hard, dat de roest er niets vat op kan krijgen!
---------

Zullen we anders eerst maar even wachten op officieel nieuws?
Dit is wel erg vaag allemaal... "Die heeft dit van die gehoord en die heeft weer met die gesproken..."
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zeker wel vet 300 pk, word zeker een vette auto. doe mij hem maar!
Nappie
Nappie
  • 0
300pk leuk... maar veel belangerijker of dit ding ook overweg kan met 300pk.
De bocht om is ook niet geheel onbelangerijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ze kunnen beter de auto 300kg lichter maken. Daar wordt hij pas snel van!
Bofkont
Bofkont
  • 0
Idd Mi coche es genial, de vorige opc generatie's rijden bedroefend slecht, kunnen het vermogen echt niet goed kwijt op de voorbandjes. 300pk klinkt leuk maar maak dan ook een goed rijdende auto. Een snelle auto in rechte lijn maken kan iedereen maar een die echt goed en hard de bocht om kan kunnen maar weinigen.
Gehaktstaaf
Gehaktstaaf
  • 0
300PK is niet mis, hopelijk zorgt Opel er nu wel voor dat hij het op de weg krijgt. Anders heb je er nog steeds niks aan. Zoals bv. de vorige OPC, met alleen Traction Control begin je niks met 240PK op de voorwielen in een lichte auto.
En ze mogen er ook voor zorgen dat hij de bocht om kan, en niet zoals bij de Vectra OPC letterlijk was 'recht hoe ie gaat'. Daar kon je in bochten niet het vermogen gebruiken, en dat is toch wel jammer.
Succes Opel!
Anoniem
Anoniem
  • 0
300 pk is meer dan genoeg om zijn concurrenten te overtreffen.
Ook het uiterlijk (vorige GTC en OPC kennende) zal aantrekkelijker zijn dan van zijn concurrenten,
alhoewel dat een persoonlijke smaak is, daar valt niet over te twisten.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zie nog steeds een lief en niet sportief ogende afgeronde hatchback, net als de normale Astra. Daar kan een set groeter velgen niet veel aan veranderen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat 4 pits GM blokje zit ook in de Saab 9.3 Sport 2.0T, met Maptun stage 5 wordt dat dan 325 pk en 430 Nm.
In de Opel GT met een directe injectie en 264 pk bij 5300 t/m met een koppel van 353 Nm bij 2000 t/m
Dus mogelijkheden zat met dat 4 pittertje zonder al te veel ingrepen.
Sebastien L
Sebastien L
  • 0
Ik begrijp het nut van dit soort auto's niet zo. Zo iets moet, gezien de Focus RS, tussen de 50 en de 60d euro gaan kosten. Wat voor gek gaat er nou zo veel geld voor een c-segmender neerleggen die nog eens slecht geveerd is ook. Zeker in het land van de drempels, files en andere opstoppingen.....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja en.Het blijt een duffe opel.auto voor het volk.Spaar lekker door en koop een echt duitse auto
Anoniem
Anoniem
  • 0
We hebben het hier over een fabrikant die zit te smeken om staatshulp. Dan investeren ze in een prestige-auto waar er maar een paar van worden verkocht. Een verliesgevend traject dus. Ik begrijp op die manier wel waarom de Duitse regering geen geld wil geven. Het snelle werk gewoon lekker aan de premium merken laten lijkt me logischer. Een bakker verkoopt toch ook geen vlees?
Anoniem
Anoniem
  • 0
psssttt, uit betrouwbare bron vernomen dat de Megane III 250 RS met een chippie is op te krikken naar 290pk, en dan ook nog ietwat reserve heeft.

Google maar even, niet verder vertellen he!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Perfect stranger.DAt is nou precies waarom het niks wordt.Prutsers zijn het!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wie zegt dat de auto op deze foto de OPC is,
en niet de gewone 3 deurs Astra (die komt immers al eerder).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik denk dat ik in die klasse toch liever een RS3 zou wil. Er komt binnen 2 jaar toch een nieuw model A3.
Kost wel wat meer, maarja. Je bent sowieso wel gek als je een auto met zoveel vermogen koopt. En mocht je toch bakken met geld hebben, koop je van zijn levensdagen geen Oopel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@delry : inderdaad, dat kan ik dagelijks ervaren. Veel merken kunnen heel veel PK uit een 'kleine' motor halen, maar hoe lang blijft ie heel (daarom heeft concurrent Ford er 2,5 liter voor NODIG), hoe krijg je al de PK's op de weg (mechanisch Quaife sper) en hoe hoe je het koppel uit het stuur (Revoknuckle bvb). Ter vergelijking : met een Ford Focus TDCI brandt het ESP lampje al bij vochting wegdek en uitaccelereren uit een bocht, bij de Focus RS heb ik dat lampje nog nooit zien oplichten. Benieuwd wat Opel met de OPC ervan terecht brengt. Momenteel ben ik niet onder de indruk, ook gezien het OPC verleden, maar wie weet...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die tweede 'hoe' moest 'ban' zijn :-O
BK 1
BK 1
  • 0
Blijkbaar hebben veel forumleden slechte ervaringen met de wegligging van OPC-modellen. Ik ben weliswaar géén coureur en zoek niet de uiterste grens op, maar rechtuit kan ik inderdaad goed meekomen op de nederlandse wegen, maar ik heb niet echt het idee/gevoel, dat ik met een dweil op pad ben op bochtige wegen. Met droog weer ook weining problemen met de PK's. Wel een beetje met gevoel optrekken. Kortom, ik ben zeer tevreden met mijn Vectra GTS-OPC. Laat maar lekker komen die Astra OPC.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@axor1824,
Dan moet je toch doorsparen voor een M3 coupé met wat extra accessoires, om er echt van weg te kunnen rijden. Een Ford RS500 die zul je niet afschudden met, zelf als je geen begrenzer hebt, laat staan op een krokkelige bergweg.
Dat is ook de rede dat dit soort auto's worden gekocht, Porsche en ander sportwagens opjagen, die veel meer hebben gekost.
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
Welja, uiteindelijk zet de Astra H OPC op circuits toch niet meteen waanzinnig slechte tijden neer. En over het rijgedrag van de nieuwe Astra zijn al erg veel lovende woorden geschreven, dus ik vermoed dat ook de OPC een serieuze stap vooruit zal zetten.

En het antwoord op de vraag waarom? Imagebooster, natuurlijk. De Passat R36 verkoopt ook niet bepaald fantastisch, maar hij is er wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
jaja de oude OPC reed beroerd ????? hoe kan t dat deze OPC tijd lang t ronde record in zn klasse op zn naam had staan op de Nordschleife ??? jaaa dan lig je echt beroerd op de weg.
Bofkont
Bofkont
  • 0
Welke klasse dan?? beroerde klasse dan zeker?? Vorige generatie OPC is vollop onderstuur.
Poulusma
Poulusma
  • 0
@ Perfect Stranger,
Veel zullen je wel een zeur vinden met die opmerking :P
Maar je hebt 100% gelijk, de kosten voor een dergelijk model wat voor weinig mensen is weg gelegd en als ze het wel kunnen betalen koopt 9 van de 10 eerder een Premium ofzo.
Ze kunnen het beter in iets anders investeren, betere en zuinigere motoren.
Niet dat de huidige motoren slecht zijn (daar ben ik niet zo van op de hoogte) maar er kan altijd nog wel iets beters ontwikkeld worden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ SalsaDanser

Toch blij dat er iemand het verleden van de Astra OPC hier kent alvorens er wilde uitspraken over te maken.... Wil je met een OPC scheuren... dan moet je KUNNEN rijden.... en idd, de astra opc heeft lange rijd ronderecord op de nordschliefe gehouden tot de megane rs er mee was gaan lopen... wat niet meer als normaal was kijkende naar het extreme niveau waarop die auto gestript is

en @ Bofkont

Wat denk je dat er gebeurd als je met een Corvette C6R te snel de bocht in gaat... jawel.... onderstuur....

Ik zeg, laat die OPC maar komen
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Perfect Stranger

OSV (Opel Special vehicles) waar de OPC afdeling onderdeel van uitmaakt is winstgevend. Dus het investeren in dit soort imago modellen is niet alleen goed voor de brand, maar ook voor de centjes...

Opvallend om te zien dat blijkbaar al de OPC Astra's die in Nederland verkocht zijn (en dat zijn er echt niet veel want zulke modellen zijn onaantrekkelijk geprijsd in Nederland) in bezit zijn of gereden zijn door personen die hier reageren. Dat laat overigens onvelet dat de huidige OPC het kwa weggedrag niet echt super doet (maar slecht is iets anders). Verbetering is dus gewenst (en zal er ook wel komen).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Autoweek ligt te slapen.... Zzzzzz.

Er zijn al plaatjes van de NIEUWE VW JETTA:

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2010/06/2011-jetta-leak-1.jpg
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2010/06/2011-jetta-leak-2.jpg
Anoniem
Anoniem
  • 0
Aangezien VAG het enigste autoconcern is wat vorig jaar winst maakte, komt ook het meeste nieuws van VAG, de rest draaide zwaar verlies of ging falliet, dan moet je dat Autoweek niet gaan verwijten dat ze VAGweek heten, er is nu eenmaal weinig nieuws in krisistijd!!! Ook deze OPC zal weer niet verkocht gaan worden, leuk nieuwtje voor Autoweek, verder hoor je er niets meer van!!!
Jvc
Jvc
  • 0
@ BK : De Vectra is op dat vlak een betere keuze dan de Astra, als je in OPC en op turbo pad gaat, denk ik dat je met de Vectra beter af bent. Ik heb nooit in een Vectra gereden, maar wel eens met de Astra 240 pk, en het is redelijk nipt als je er alles uithaalt, er moet nogal worden gecorrigeerd en ingehouden. Ik zie ook heel graag beide modellen:Vectra en Astra. Opel is wel weer mee, waar ze lang stilstonden. Ik stond op het punt een paar jaar terug een Astra 200 pk 2.0 T te kopen, maar het is een (tja, 't is geen vergelijk, ik weet het) Corollaatje geworden.
Nappie
Nappie
  • 0
Bofkont
Dankje... Als OPC het voor elkaar krijgt om de gewichts verplaatsing bij zowel zacht als hardremmen en insturen gecontroleerd te laten verlopen door een zeer goed afgestelde ingaande en uitgaande demping (Neem een voorbeeld aan BMW) in combinatie met een gecontroleerde tractie op de wielen kan deze Astra OPC in de buurt komen van een Focus RS of een Megane RS.

Ik ben bang dat het OPC niet gaat lukken en dat men mee wilt gaan in de PK race met de concurrenten.
Bofkont
Bofkont
  • 0
Beste The Saint, uiteraard krijg je bij elke auto op ten duur een keer onderstuur als je te wild te hard een bocht in gaat maar het probleem met de vorige generaties OPC's is dat je het wel heel erg snel krijgt, reden is gewoon een niet goed genoeg onderstel. Hopenlijk gaan ze nu orde op zaken stellen want een Opel hater ben ik zeker niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik wel. Opels zijn gedeukte vuilnisbakken op slechte banden. Doe mij maar 1 van de echt grote, mooie Duitse merken. Audi, Mercedes of BMW. Zien er alledrie ook nog mooier uit dan zo'n wanstaltig merk als Oopel.
Bofkont
Bofkont
  • 0
beetje overdreven niet Max, de nieuwe Insignia kan ik best waarderen, maar ook mijn voorkeur ligt zeker bij Audi en BMW.
100 Audi fan
100 Audi fan
  • 0
Ben heel benieuwd naar de 3-deurs Astra. De 5-deurs ziet er nog altijd erg goed uit en verveelt niet zo snel als de vorige generaties dat deden. Lijkt een blijvertje dus!

V.w.b. 300 pk in de OPC: power is nothing without control, maar als het goed op de weg kan worden gebracht, lijkt 't me zeker een leuke auto worden!
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 0
Porsches opjagen met dit soort auto's? Denk het niet als je ziet dat de Focus RS niet sneller is dan een GEWONE Boxter (5,9 seconden voor 0-100) Waarmee die geblondeerde MILF uit de villawijk mee rondrijdt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Doe er maar een cadeau papiertje om
'
Maar ja het blijft een opel
pietjeprecies
pietjeprecies
  • 0
Opel gaat echt weer de juiste kant uit, met degelijke en betrouwbare produckten !
Heb vele jaren Vw gereden na Golf IV & V nu Atra GTC gereden en heb de tellen op 185000km staan.
Met Vw veel hoge onderhoudskosten gehad raammechanismes, portiersloten, luchtmassa meters, dubbel koppelomvormer van DSG bak.....enz enz

Volkswagen moet weer eens met een echt nieuwe Golf komen en niet een Golf V facelift maken en er dan VI van maken.

Opel durft weer en deze nieuwe Atra GTC gaat zeker mijn volgende auto worden !
Anoniem
Anoniem
  • 0
De nadruk ligt 'zoals bij vele Duitsers' op pk's en topsnelheid.
Ik mag hopen dat ze eens een betere wegligging maken voor de 'hete' Astra.
De vorige OPC bakte er niet veel van in bochten.
Meldon
Meldon
  • 0
Ik heb liever een Astra met 250 pk die z'n vermogen kwijt kan en daardoor snel is
dan een 300 pk apparaat die alleen maar rechtdoor wil en kan
Succes Opel
In een elektronisch sperdifferentieel geloof ik niet zo
Anoniem
Anoniem
  • 0
IK heb het genoegen gehad op een Vectra OPC te rijden. Gechipped naar 285Pk en 480Nm. Door het vele vermogen op de voorwielen was hij geen seconde sneller dan een standaard OPC, maar van af de derde versnelling werd het leuk. De M3's of de audi S5's en de zelfs Porches hadden een hele vervelende zwarte vlek in hun achteruitkijkspiegel. Met een groot opel logo. Ook de welbekende AMG tjes hadden het nakijken omdat deze onbegrenst was.

Wat ook heel belangrijk is, zijn goede remmen. Dat had Opel heel goed voor elkaar in de Vectra OPC

Maarja zoals met alles smaken verschillen.