30 jaar AutoWeek: dit was nummer 23 in 1990

Van Applause tot Carrera

AutoWeek 23 1990
AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990AutoWeek 23 1990

AutoWeek bestaat 30 jaar en daarom blikken we elke week terug op de editie van deze week in 1990. Vanaf vandaag ligt AutoWeek 23 in de winkel met een triotest tussen de nieuwe Skoda Octavia, onze duurtest-Astra en een Kia Ceed en lees je alles over een Impreza uit 1999 met 400.000 kilometer op de klok. Maar wat stond er precies dertig jaar geleden in AutoWeek 23?

Nieuws

Bij het zien van de eerste nieuwspagina's zou je verwachten dat het nieuws van week 23 in 1990 wel heel dun was. De Nederlandse Toyota-importeur krijgt namelijk prominent de ruimte in het blad om te vertellen over de kamelen die bij zijn gebouw staan te grazen. De nieuwe baby-kameel zoekt nog een naam... Iets verderop volgt gelukkig al snel meer écht nieuws in de vorm van de opvolger van de Alfa Romeo 75. De prachtige Italiaan is namelijk aan vervanging toe en zijn opvolger, in de vorm van de Alfa 155, banjert alvast gecamoufleerd door de sneeuw. Daar heeft AutoWeek foto's van weten te bemachtigen. We zijn ons dan nog niet bewust van de nieuwe naam. De enorme hoeveelheid camouflage aan de achterkant is meer dan bijzonder. Het geeft de sedan een achterkant van de Fiat Tempra Station Wagon: dat is nog eens camoufleren! De Alfa Romeo 155 verschijnt uiteindelijk twee jaar later op de markt.

AutoWeek 23 1990

Tests

Waar AutoWeek 22 uit 1990 uit zijn voegen barstte van het aantal tests is het een week later een stuk rustiger. Nummer 23 wordt geopend met een test van de "zéér luxueuze, snelle, fluisterstille en peperdure Jaguar XJR-S". Voor een kwart miljoen staat de Brit dan te boek met zijn indrukwekkende koppel en een topsnelheid van 250 km/h. Hierna volgt een iets minder dikke test, hoewel het alsnog twee toch bijzondere auto's zijn. De Daihatsu Applause mag zich namelijk tegenover de Subaru Legacy bewijzen. Hun overeenkomst? Ze zijn allebei vierwielaangedreven! Hoewel de Subaru overduidelijk een maatje groter is, ligt het weggedrag verrassend dicht bij elkaar. Op een heuse slipbaan houden beide auto's zich goed en komen ze probleemloos aan de overkant.
In een derde test neemt de Toyota Starlet 1.3 XLi het op tegen de grotere Corolla in precies dezelfde 1.3 XLi-trim. Waar zitten de verschillen nu precies? Vooral de vering blijkt bij de kortere Starlet een stuk zachter. In de poster story komt een andere Toyota voorbij: de MR2. Die krijgt "ook voor de wegligging een dikke voldoende".

AutoWeek 23 1990

Reportages

Er staan veel verschillende reportages in AutoWeek 23 van 1990. Zo reist redacteur Don van der Voort met de Isuzu Trooper af naar het barre IJsland, bezoekt de redactie een exclusieve Nederlandse veiling en passeren Trabantjes die nooit in productie zijn gegaan, zoals de P610 (1974), de P603 (1979) en de P601 (1982), de revue. Uit een andere reportage blijkt dat, in tegenstelling tot in Amerika, er in Nederland geen gegevens zijn over het aantal keren dat een autotype bij een ongeluk betrokken is. Maar waarom niet? Daarnaast wordt het verschil tussen de Tiptronic-automaat en de handgeschakelde vijfbak uit de Porsche Carrera 2 belicht.

AutoWeek 23 1990

Advertentie

Het is nu niet meer voor te stellen, maar in de jaren 90 was het nog de normaalste zaak om voor sigaretten te adverteren in tijdschriften. Zo ook Caballero, dat paginagroot zijn 'avontuurlijke sigaretten' promoot. "Er valt nog zoveel te beleven"; een bijzondere tekst om sigaretten te promoten.

AutoWeek 23 1990

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.