3.000 pk sterke Spyros Panopoulos Chaos in beeld

Chaos én milder zustermodel

Spyros Panopoulos Chaos
Spyros Panopoulos ChaosSpyros Panopoulos ChaosSpyros Panopoulos ChaosSpyros Panopoulos ChaosSpyros Panopoulos ChaosSpyros PanopoulosSpyros PanopoulosSpyros PanopoulosSpyros PanopoulosSpyros PanopoulosSpyros PanopoulosSpyros Panopoulos

Het Griekse Spyros Panopoulos kondigde in maart vorig jaar de komst van de Chaos aan, een op papier indrukwekkende hypercar met wel 3.000 pk waar het bedrijf vooralsnog alleen schimmen van liet zien. Inmiddels is het stil rond de Chaos, maar AutoWeek kan je de losgeslagen 'ultracar' vanuit alle hoeken laten zien.

Tijdens de aankondiging van de Chaos liet Spyros Panopoulos zijn extremist alleen nog onder een doek zien, maar op de patentplaten waar AutoWeek de hand op heeft weten te leggen geeft de Chaos al zijn uiterlijke geheimen prijs. Dat zijn er nogal wat, aan de voorkant van de Chaos gebeurt namelijk een heleboel. De Chaos heeft een ogenschijnlijk op de neus van Formule 1-auto's geïnspireerd front, compleet met diverse horizontale panelen, aangevuld met een wirwar aan verticale stripjes. Het geheel verdient wellicht niet direct het predicaat 'sierlijk', maar agressief oogt het zeker en ongetwijfeld zitten de flapjes en lipjes er zeker niet voor niets.

Spyros Panopoulos Chaos

Spyros Panopoulo Chaos

De achterkant van de Chaos is minder excessief, maar toch imposant. Spyros Panopoulos geeft de Chaos vier centraal geplaatste uitlaateindstukken met aan weerszijden ervan platte lichtunits. Midden vooral erg open bilpartij vinden we ook een verticaal geplaatste lichtunit. De Chaos heeft een bijna Ferrari Enzo-achtige oplopende lijn onder de zijruit. Overigens lijkt de voorruit één geheel te vormen met de twee zijruiten.

De Spyros Panopoulos Chaos krijgt een 4,0-liter grote V10 met twee heftige turbo's. Er komt een maar liefst 3.000 pk sterke versie van waarbij de toerenbegrenzer er pas bij 12.000 tpm inhakt, al noemt Spyros ook een tot 11.000 tpm gelimiteerde variant met 'slechts' 2.000 pk aan primitieve oerkracht. De vierwielaangedreven Chaos heeft een achttraps automaat met dubbele koppeling en staat op lichtmetaal dat achter 22-inch en voor 21-inch groot is. De Chaos krijgt rondom koolstofkeramische remmerij. Dankzij uit koolstofvezel en kevlar vervaardigde carrosseriedelen moet het wagengewicht ook binnen de perken blijven. Het is nog niet bekend wanneer Spyros Panopoulos zijn Chaos officieel presenteert, al kunnen we al wel zeggen dat het ambitieuze Griekse bedrijf het niet bij de Chaos houdt.

Spyros Panopoulos

Spyros Panopoulo

AutoWeek kan je namelijk direct patentplaten laten zien van een tweede model van Spyros Panopoulos, een meer behouden getekende maar ongetwijfeld ook sportieve vierdeurs coupé (foto's 7 t/m 13). Opvallende designdetails van die auto zijn de Gandini-achtige voorste wielkasten en de ogenschijnlijk naar achteren openslaande achterdeuren. Meer informatie over die nieuwkomer hebben we helaas nog niet.

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.