2023: elektrische auto wordt duurder, vraag neemt toe

Kristallen bol

BMW i4 vs. Tesla Model 3

De automarkt trekt langzaam maar zeker weer aan. ING becijfert dat er in 2023 in totaal 355.000 nieuwe personenauto's in Nederland worden geregistreerd. Daarvan is naar verwachting ongeveer een kwart volledig elektrisch.

In oktober voorspelden de RAI Vereniging en de Bovag dat er in 2023 in totaal 340.000 nieuwe personenauto's worden geregistreerd. Dat zijn er iets meer dan de 300.000 à 320.000 registraties die voor dit jaar worden verwacht. Ook ING heeft de kristallen bol erbij gepakt. ING verwacht dat er in 2023 zo'n 335.000 nieuwe personenauto's op kenteken worden gezet en denkt dat we eind 2022 op 315.000 stuks eindigen. Om dat enigszins in perspectief te plaatsen: in 2019 - het laatste jaar voor de coronapandemie - gingen in Nederland nog 446.000 nieuwe auto's op kenteken.

De voorspelling van ING is iets voorzichtiger dan die van RAI en Bovag. Dit jaar zorgden beperkingen in de toeleveringsketen voor de slechte beschikbaarheid van nieuwe auto's. Onder meer kabelbomen en microchips zijn slecht verkrijgbaar. Hoewel levertijden nog altijd lang zijn, verwacht ING dat de invloed van het chiptekort volgend jaar in ieder geval afneemt. Doordat de verbetering in de productieketen en dus ook de -planning zich al dit jaar heeft ingezet, verwacht ING dat er met name in de eerste helft van 2023 relatief veel nieuwe registraties zijn.

Van alle 335.000 registraties zal ongeveer een kwart volledig elektrisch zijn. De toename van de populariteit van EV's komt volgens ING onder meer door het groeiende aanbod van betaalbare elektrische auto's. Wel is voornamelijk de zakelijke markt verantwoordelijk voor de groeiende vraag naar elektrische auto's. Zo'n driekwart van alle EV-registraties komt voor rekening van een zakelijke rijder. ING acht het aannemelijk dat elektrische auto's volgend jaar in prijs stijgen, onder meer door hogere grondstofprijzen. Door hogere energieprijzen neemt het voordeel van elektrisch rijden volgend jaar naar verwachting af.

Feest is het nog niet, de autoproductie blijft naar verwachting ook in 2023 relatief beperkt. Ook in 2023 zal de vraag naar chips - onder meer door de productietoename van het aantal elektrische auto's - de beschikbaarheid ervan overstijgen. De productieketen van EV's ondervindt verder verstoring door achterlopende leveringen van benodigde metalen en door afhankelijkheid van Chinese productie.

ING spreekt verder de verwachting uit dat Nederlandse automobilisten in 2023 meer kilometers gaan afleggen, meer nog dan voor de coronacrisis. Het pijnlijke gevolg hiervan: meer files. De filedruk lag in november al boven die van november 2019. Volgens ING is de auto nog altijd populairder dan voor de coronapandemie. Dat Nederlanders meer gaan rijden heeft ook gevolgen voor de autobranche, daar er naar verwachting van ING een grotere onderhoudsvraag ontstaat.

Wagenpark verouderd

Het Nederlandse wagenpark veroudert. Gemiddeld is een Nederlandse personenauto iets ouder dan 11 jaar. Volgens ING duurt het daarmee 27 jaar voordat 'het hele wagenpark' is vernieuwd. Daarmee blijft Nederland achter bij landen als België en Duitsland. 89 procent van het Nederlandse wagenpark is in bezit van particulieren, terwijl zij goed zijn voor slechts 40 procent van de nieuwe registraties. Particulieren kiezen vaker voor een occasion en schuiven volgens ING de keuze voor een elektrische auto vooruit. De prijsstijging van gebruikte auto's is volgens voorspelling van ING over zijn piek heen.

Lezersreacties (220)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.