2018: het einde van 0 procent op plug-inhybrides

In december is het definitief voorbij

Volvo Mitsubishi bijtelling plug-in
Mitsubishi Volvo bijtelling plug-in outlander v60Opel AmperaChevrolet Volt duurtesterToyota Prius Plug-inFisker Karma
2013 was het laatste jaar waarin het mogelijk was een plug-inhybride zonder bijtelling te rijden. Dit jaar verdwijnt het voordeel bij de laatste auto's in deze categorie.

Alle auto's die in theorie minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstootten, kwamen in 2013 in aanmerking voor een complete vrijstelling van bijtelling. Het zorgde voor een ware run op plug-inhybrides als de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 en een gigantische verkooppiek in december, want in 2014 kregen dit soort auto's wél bijtelling voor hun kiezen. Omdat het in dat jaar om 7 procent ging en er dus alsnog genoeg winst te behalen viel, bleven de plug-ins populair, maar het échte voordeel viel in 2013 te behalen.

Voor 1 juli 2012 gold dat bijtelling persoonsgebonden was en het eventuele voordeel dus verloren ging als de auto een andere eigenaar kreeg. Vanaf die datum is de bijtelling gebonden aan de auto en blijft het voordeel 60 maanden geldig. Na vijf jaar belandt de auto in 25-procent bijtellingstarief, wat extra ongunstig is omdat over nieuwe auto's tegenwoordig 'maar' 22 procent hoeft te worden bijgeteld. Auto's die in 2013 waren gevrijwaard van bijtelling zijn dat dus tot hun 'verjaardag' in 2018. Wie op dit moment een plug-in koopt uit dat jaar kan dus nog maximaal 9 maanden genieten van volledig bijtellingsvrij zakelijk rijden. Niet overdreven lang, maar voor menig occasionhandelaar reden om uitvoerig te adverteren met '0 procent bijtelling'. Ook in 2013 viel er al genoeg te kiezen op plug-in-gebied:

Mitsubishi Outlander PHEV
Brandstof: benzine
Vermogen: 203 pk
CO2-uitstoot: 44 g/km
Introductie: 10-2013
Voorbeeld

Volvo V60 D6
Brandstof: diesel
Vermogen: 280 pk
CO2-uitstoot: 48 g/km
Introductie: 1-2013
Voorbeeld

Opel Ampera/Chevrolet Volt
Brandstof: benzine
Vermogen: 150 pk
CO2-uitstoot: 27 g/km
Introductie: 5-2011
Voorbeeld

Toyota Prius Plug-in
Brandstof: benzine
Vermogen: 136 pk
CO2-uitstoot: 49 g/km
Introductie: 3-2012
Voorbeeld

Fisker Karma
Brandstof: benzine
Vermogen: 408 pk
CO2-uitstoot: 47 g/km
Introductie: 1-2014
Voorbeeld

Dat deze auto's hun rooskleurige theoretische CO2-uitstoot in de praktijk vrijwel altijd ruimschoots overschrijden, moge duidelijk zijn. De Prius is in de praktijk de zuinigste van het stel, maar het elektrische bereik van plug-inhybrides is nu eenmaal beperkt. Wie het milieu wil redden, kan daarom vermoedelijk beter in een nieuwe, al dan niet volledig elektrische auto stappen. Als je echter altijd al een Fisker Karma of een dikke plug-in-V60 wilde hebben, is dit het moment…

Lezersreacties (140)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.