Sprookje voor Melkus lijkt voorbij
Persbureau DPA meldt dat Melkus gisteren insolventie heeft aangevraagd bij het kantongerecht. Een woordvoerder van de Oost-Duitse autofabrikant meldt: "Het is ons niet gelukt om een stabiele basis te vormen op deze moeilijke sportwagenmarkt. Toch denken we dat we met een doorstart alsnog in onze missie kunnen slagen."
Melkus, opgericht door Heinz Melkus, kreeg rond 1970 de status van 'het Oost-Duitse Ferrari' door de RS1000. Deze compacte sportauto met vleugeldeuren bracht de sportwagenliefhebbers in de toenmalige DDR in vervoering. In 2006 blies Sepp Melkus het bedrijf nieuw leven in en kwam met de RS2000 op de proppen, ook weer een compacte sportwagen met vleugeldeuren.
Het was de bedoeling van Melkus om op jaarbasis 25 exemplaren van de RS2000 met de hand te bouwen. De prijs van de auto was ongeveer 100.000 euro. De standaardversie had een 1,8-lliter compressormotor van Toyota onder de kap, goed voor 270 pk. In 2011 presenteerde Melkus de GTS, die een 2,0-liter viercilinder turbomotor 'van een Duitse premiumfabrikant' onder de kap had. Het vermogen van die versie was 350 pk.
Lees ook
Lamborghini Revuelto vs. Murciélago LP640 - Waarom de nieuwe sneller is maar de oude leuker
