Fiat zoekt tweede partner
Fiat boekt de eerste vooruitgang in de integratie met Chrysler. Op de autoshow in Detroit vertelt topman Sergio Marchionne dat alleen de Amerikaanse tak niet genoeg is om op de lange termijn genoeg te kunnen groeien. Hij verwacht dat zijn bedrijf veel gaat lijden onder de eurocrisis.
"Misschien komt er wel een derde partner. We moeten toewerken naar een nieuw niveau van efficiëntie. Die partner kan van elke kleur zijn, zolang hij maar de industriële benadering heeft die ik zoek." Om maximale efficiëntie te kunnen bereiken denkt Marchionne dat autoconcerns moeten groeien van een productie van acht naar tien miljoen exemplaren per jaar. Volkswagen en Toyota zitten op de juiste weg. Fiat en Chrysler produceerden samen vorig jaar 4,2 miljoen auto's.
Het vorig jaar gestelde verkoopdoel heeft de Italiaan onlangs verlaagd van 5,9 naar 5,7 miljoen auto's. Hij verwacht dat zijn concern door de eurocrisis een half miljoen auto's minder zal produceren. Marchionne vertelde eerder dat autoconcerns zes miljoen auto's moeten verkopen om op de lange termijn levensvatbaar te zijn.
Bij Chrysler, dat tijdens de kredietcrisis ternauwernood aan een faillissement ontsnapte, is men inmiddels weer op de goede weg. Vorig jaar wordt er een winst geschreven van 600 miljoen dollar. In oktober werd nog een winst voorspeld van 200 tot 500 miljoen dollar.