B-Max, Ford's antwoord op de Meriva
Het grote nieuws van Ford op de autoshow in Genève is de B-Max Concept, een MPV-studie op basis van het Fiesta-platform. Deze auto zal op enkele details na gelijk zijn aan de productieversie die medio volgend jaar volgt en de Fusion moet doen vergeten. Om de B-Max een beetje te kunnen plaatsen: hij is 11 centimeter langer dan de Fiesta maar nog altijd 32 centimeter korter dan de C-Max. In de markt zal hij het moeten opnemen tegen auto's als de Kia Venga en de Opel Meriva.
Het meest opvallend aan de B-Max zijn de achterportieren die schuivend zijn uitgevoerd. Daarnaast valt bij geopende portieren op dat de B-stijlen ontbreken. Voordeel hiervan is dat er met alle deuren open een toegang ontstaat van anderhalve meter breed. Da's lekker makkelijk bij het vastgespen van kinderen of het in- en uitstappen van mensen die wat minder ter been zijn.
De vormen van het plaatwerk van dit conceptmodel zijn al helemaal die van de productieversie zijn. Alleen waar bij dit concept de portieren geopend kunnen worden met een telefoon als afstandsbediening zal de definitieve B-Max gewone deurknoppen krijgen en wielen die een maatje kleiner zijn dan het 18 inch lichtmetaal dat nu de wielkasten vult. Wat als optie wel blijft is het glazendak.
Verwacht in de auto geen verschuifbare achterbanken of draaiende stoelen. De enige vorm van multi purpositeit is de mogelijkheid om zowel de leuning van de achterbank als die van de bijrijderstoel neer te klappen zodat er lange stukken meegenomen kunnen worden. De aandacht is meer uitgegaan naar het op een hoog niveau brengen comfort en uitrustingsniveau.
De B-Max Concept wordt gepresenteerd met een compleet nieuwe 1,0-liter driecilinder benzinemotor met turbo en directe inspuiting. Deze EcoBoost-machine, die bij Ford de kleinere viercilinder gaat vervangen werkt in de B-Max Concept met een start/stop-systeem en is gekoppeld aan Ford's PowerShift DCT-zesbak. Voor verdere motorisatie van de B-Max moet gedacht worden aan de motoren de we kennen uit de Fiesta.