AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Jaguar test XF met viercilinder diesel
42
Op deze foto's lijkt 'gewoon' een gecamoufleerde, gefacelifte XF, maar schijn bedriegt. Onderhuids bevat deze testauto namelijk ook belangrijk nieuws.
Volgens onze bronnen heeft deze gecamoufleerde XF namelijk een 2,2-liter turbodiesel onder de kap. Inderdaad, een viercilinder! Sinds het verdwijnen van de X-Type had Jaguar geen model met viercilinder in het gamma. De eenvoudigste XF heeft momenteel een V6 turbodiesel met 211 pk onder de kap. De XF deelt deze nieuwe turbodiesel met onder meer de Ford Mondeo.
Maar er is meer motorennieuws. Het merk wil er zelf nog niets over kwijt, maar als we de ontwikkelingen bij Jaguar-LandRover volgen, kan het niet anders dan dat de 3,0-liter V6 plaatsmaakt voor een nieuw blok. Dat is dan de 2,0-liter Ecoboost turbomotor, die ook al in de Land Rover Range Rover Evoque komt te liggen. De viercilinder komt vermoedelijk alleen beschikbaar met een vermogen van 240 pk. Het verbruik van de basisversie moet met de introductie van deze nieuwe downsizemotor aanzienlijk dalen.
Bovenin het gamma blijven de motoriseringen dezelfde. Zowel de 3,0-liter turbodiesel met 240 of 275 pk blijft beschikbaar. Ook de 5,0-liter V8 met 385 pk is nog behoorlijk vers en kan nog wel een paar jaar vooruit. Ook komt er weer een XFR met supercharged V8, met een vermogen dat waarschijnlijk weer op 510 pk uitkomt.
Jaguar onthult de XF pas na de Autosalon van Genève. Dat betekent vermoedelijk een publieksdebuut op de IAA in Frankfurt, die in september 2011 z'n poorten opent.
Maar er is meer motorennieuws. Het merk wil er zelf nog niets over kwijt, maar als we de ontwikkelingen bij Jaguar-LandRover volgen, kan het niet anders dan dat de 3,0-liter V6 plaatsmaakt voor een nieuw blok. Dat is dan de 2,0-liter Ecoboost turbomotor, die ook al in de Land Rover Range Rover Evoque komt te liggen. De viercilinder komt vermoedelijk alleen beschikbaar met een vermogen van 240 pk. Het verbruik van de basisversie moet met de introductie van deze nieuwe downsizemotor aanzienlijk dalen.
Bovenin het gamma blijven de motoriseringen dezelfde. Zowel de 3,0-liter turbodiesel met 240 of 275 pk blijft beschikbaar. Ook de 5,0-liter V8 met 385 pk is nog behoorlijk vers en kan nog wel een paar jaar vooruit. Ook komt er weer een XFR met supercharged V8, met een vermogen dat waarschijnlijk weer op 510 pk uitkomt.
Jaguar onthult de XF pas na de Autosalon van Genève. Dat betekent vermoedelijk een publieksdebuut op de IAA in Frankfurt, die in september 2011 z'n poorten opent.
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar XF 2.0t 250 PK Chequered Flag Aut8 | Stoelverwarming | Keyless Entry | Camera | DAB | Leder | Android Auto/Apple Carplay | Alcantara Hemel | Navigatie Pro |
- 2020
- 141.683 km
€ 24.500

Jaguar XF 2.0 P250 HSE | Automaat | LMV | Schuifdak| Navigatie | Meridian sound | Stoel/Stuur verwarming | Leder | Parkeer sensoren | DAB
- 2022
- 57.042 km
€ 52.945

Jaguar XF 2.0 240Pk Automaat Portfolio | Leder | Schuifdak | Xenon | Elektr. Stoelen | Camera | 1e Eigenaar
- 2015
- 46.810 km
€ 23.450