Range Rover LRX op pad in de sneeuw

Land Rover LRX

Na een tijdje van relatieve rust zijn de wintertestprogramma's nu echt losgegaan. Eerder vandaag waren er twee modellen van Mercedes-Benz, deze keer is het een mule van de Land Rover LRX die z'n kunsten bij de Poolcirkel vertoont.

Laat u dus niet foppen door de Freelander-carrosserie van deze auto: het gaat de ingenieurs bij het testen puur om de onderhuidse techniek van de fonkelnieuwe LRX. Het is niet voor het eerst dat deze mule opduikt. In het verleden troffen we 'm ook al aan op de Nordschleife. Deze LRX wordt de sportiefste Land Rover in het gamma en komt overigens onder de Range Rover-vlag op de markt.

Sportiviteit of niet, bij de ontwikkeling van de LRX staat vooral de lage uitstoot (en dus het verbruik) centraal. De auto krijgt uiteraard een start-/stopsysteem mee, maar ook komt er een hybride. De aandrijving geschiedt uiteraard op alle vier de wielen. De LRX Concept had al zo'n aandrijflijn, die een puur elektrische actieradius van 32 kilometer had. De CO2-uitstoot van de concept-car was 120 gram per kilometer.

De LRX Concept is gebaseerd op de Freelander en meet 4,35 meter. De hoogte bedraagt 1,55 meter, wat betekent dat de auto 17 centimeter korter en 12 centimeter lager is dan Freelander. Het 'zwevende dak' haalt het productiestadium. De productie van de Range Rover LRX start in 2011 in de fabriek in het Engelse Halewood. Voorheen produceerde Jaguar de X-Type, maar inmiddels is het einde verhaal voor die auto. De komst van de LRX is dus voor die fabrieksmedewerkers een geschenk uit de hemel. De compacte Range Rover moet een echte 'wereldauto' worden en in meer dan honderd landen op de markt komen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.