Range Rover LRX doet praktijktest

Land Rover Range Rover LRX

Het is weer druk op de Nürburgring. Land Rover is een weinig geziene gast op het Duitse circuit, maar dit keer zijn ze er wél bij. De Range Rover LRX, de instapper voor het nieuwe decennnium, rijdt er al zijn rondjes. Voorlopig is hij nog vermomd als Freelander.

Land Rover presenteerde vorig jaar de LRX concept car. Daarbij kwam meteen de mededeling dat die werkelijk in productie gaat. Een prototype van het nieuwe kleine model rijdt al. Voorlopig is hij vermomd als Land Rover Freelander. In 2011 moet de Range Rover LRX gaan worden gebouwd in Halewood; waar op het moment alleen nog de Freelander wordt gemaakt. Tot kortgeleden was het tevens de geboorteplek van de Jaguar X-type, maar daarvan is de productie gestaakt.
De LRX wordt de groenste Land Rover ooit. De zuinigste variant krijgt een CO2-uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer en daarmee moet het verbruik op 4,7 liter per 100 km terechtkomen. Daarvoor wordt de 2,0-liter diesel uit de concept car gebruikt in combinatie met hybridetechniek. Ook start-stop-techniek wordt uit de kast gehaald om de uitstoot te drukken. Natuurlijk komt er ook wat stevigers op de markt: reken op de 2,2-liter diesel en de 3,2-liter V6 die we kennen uit de Freelander.
De Range Rover LRX kun je zien als de chique broer van de Freelander. Die Land Rover leidt een sluimerend bestaan. Wellicht werkt een auto in dit segment beter als de premiumnaam Range Rover wordt gebruikt. Die heeft zich het afgelopen jaar goed bewezen. Ondanks de crisis deden in Gaydon de modellen van Range Rover het namelijk beter dan die van Land Rover.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.