'Fisker wil GM-fabriek kopen'

Fisker Karma

General Motors mag dan voorlopig gered zijn, de gevallen gigant zit nog altijd om geld verlegen. Het nieuws dat Fisker interesse heeft in een inmiddels gesloten fabriek in Delaware zal dan ook met gejuich ontvangen worden.

Wall Street Journal en Detroit Free Press hebben dit weekend gemeld dat Fisker interesse heeft in de GM-fabriek in Wilmington, in de Amerikaanse staat Delaware. Daar bouwde Pontiac vroeger z'n auto's.
De berichten doken op tijdens een bezoek van vice-president Joe Biden aan de fabriek. Fisker wil in de fabriek plug-in hybrides gaan bouwen. De onderhandelingen zouden al in een vergevorderd stadium zijn en morgen zou zelfs al de officiële bekendmaking van de verkoop volgen, melden de kranten.
Fisker heeft grootse plannen voor de toekomst. Eind 2010 start de productie van de vierdeurs Karma bij Valmet in Finland. Die gaat ongeveer 80.000 euro kosten; even later volgt ook een open versie, die als Sunset debuteerde. Volgens Fisker heeft de Karma elke 100 kilometer 3,5 liter benzine nodig. De CO2-uitstoot bedraagt zodoende 83 gram per kilometer. Veertien procent bijtelling is dus in the pocket voor de Fisker Karma. Ondanks het lage verbruik zijn de prestaties dik in orde: de sprint naar 100 kilometer per uur kost zes seconden en de topsnelheid ligt op 201 kilometer per uur.
Als de bestuurder de Karma in elektrische modus rijdt, bedragen de kosten per kilometer slechts twee eurocent, belooft Fisker. De lithium-ion accu's geven de Karma een volledig elektrische actieradius van 80 kilometer. Als de benzinemotor als range-extender bijspringt, dan stijgt de actieradius naar 480 kilometer.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.