In detail: Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce GhostRolls-Royce Ghost
Nog even en de Rolls-Royce Ghost rijdt rond op de openbare weg. Zoals het een auto van zijn afkomst betaamt, zit hij vol met waanzinnige details.
Op de IAA in Frankfurt, die volgende week de poorten opent, toont Rolls-Royce voor het eerst de Ghost aan het grote publiek. De werktitel van deze auto is 'Baby-Rolls' geweest. Dat is met een lengte van 5,40 meter natuurlijk een tamelijk relatief begrip, maar de Ghost is wel dik veertig centimeter korter dan de enorme Phantom.
Importeur Hessing heeft inmiddels 'een stuk of acht' Ghosts verkocht. De prijs zonder belastingen is 230.000 euro, na toevoeging van de BTW en BPM loopt dat op tot 353.000 euro. Voor de Kerst moet het eerste exemplaar in Nederland op kenteken zijn gezet.
De nieuwe Rolls is technisch gebaseerd op de BMW 760i. Hij is voorzien van een 6,6-liter twaalfcilinder die een vermogen heeft van 570 pk. De maximale trekkracht is 780 Nm. Een achttraps ZF automaat zorgt dat dit geweld op een beschaafde manier op het asfalt wordt gebracht. De limo gaat in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Rolls-Royce claimt een gemiddeld verbruik van 13,6 liter op 100 km en de CO2-uitstoot is 317 gram per kilometer.
Straaljager
De Ghost is ontworpen door Ian Cameron volgens de zogeheten 'Yacht Line'-styling. Voor de grille is de 'Parthenon'-styling vervallen ten gunste van een lijn die doet denken aan de luchtinlaten van straaljagers. Dat klinkt misschien vergezocht, maar Rolls-Royce is nog steeds een belangrijke constructeur van vliegtuigmotoren.
In het interieur barst het van de luxe. Op de optielijst staan onder meer lamswollen tapijten voor degenen die geen genoegen nemen met het standaard hoogpolig. Net als bij de Phantom zijn er in de deuren paraplu's met een teflon coating verborgen. De achterportieren openen in een hoek van 83 graden naar achteren. Dichttrekken is voor normale stervelingen, dus Rolls-royce heeft gezorgd voor een systeem waarbij de portieren met een druk op de knop kunnen worden gesloten. Een glazen panoramadak is eveneens een optie. Dat loopt over de gehele lengte van de auto.
De kleinste van Rolls-Royce is voorzien van een nieuwe luchtvering. Het compenseert zelfs de bewegingen wanneer de achterpassagier van links naar rechts over de achterbank beweegt. Elke 2,5 milliseconden detecteren de dempers de bewegingen van de auto. Bovendien is het met deze techniek mogelijk de auto 2,5 centimeter te laten knielen.
Stemgestuurd
Het 'Comfort Entry' systeem ontgrendelt de auto wanneer degene met de sleutel binnen een straal van 1,5 meter rond de auto is. Het centrale bedieningssysteem is met de hand te bedienen maar desgewenst ook stemgestuurd. Het Night Vision systeem kan voetgangers op een afstand van driehonderd meter detecteren.
Het hout dat in het interieur wordt gebruikt, is afkomst van één boom. Daarmee is er garantie dat de tekening in het hout door de gehele auto gelijk is. Bovendien verkleuren de panelen in de loop der jaren op een gelijke manier. De koeien die het leer leveren, staan in een wei zonder prikkeldraad. Op die manier worden beschadigingen in de huid voorkomen.
In het palet van Rolls-Royce zitten twaalf interieurkleuren. Alleen al het opbrengen en het polijsten van de laklagen duurt zeven dagen. In totaal zijn er twintig dagen nodig om de auto te construeren. Daarbij zijn zestig mensen nodig die in totaal tweeduizend handelingen verrichten.
Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (84)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.