Plannen GM: Pontiac in 2010 voltooid verleden tijd

Blits Bezit: Pontiac Firebird
General Motors schuwt geen enkele maatregel om de moeilijkste periode uit de historie te overleven. In een vandaag gepresenteerd plan maakt het concern officieel bekend dat Pontiac vanaf 2010 verdwijnt.
In een vandaag bekendgemaakt reddingsplan meldt General Motors dat het zich in de toekomst richt op de merken Chevrolet, Cadillac, Buick en GMC. Het Pontiac-gamma wordt afgebouwd en eind 2010 is het einde verhaal voor het merk dat ons de Firebird en GTO bracht. Mede hierdoor daalt het aantal modellen dat jaar binnen de Amerikaanse GM-portefeuille met 29 procent naar 34 stuks. Belangrijke nieuwe auto's in de toekomstplannen zijn de Chevrolet Cruze en Volt, de Buick LaCrosse en de Cadillac CTS SportWagon en Coupé.
Verder meldt GM dat het radicaler gaat snijden in het Amerikaanse dealernetwerk. In 2008 waren er in de Verenigde Staten nog 6.246 dealers, maar volgend jaar wil General Motors dat aantal terugbrengen naar 3.605. Dit betekent dat 42 procent van de dealers verdwijnt. Hiermee wil GM 'efficiënter en klantgerichter werken'. In mei komt het concern met gedetailleerdere plannen omtrent de sluiting van de dealers.
Bovendien gaat het concern met een hoger tempo dan gepland fabrieken voor aandrijflijnen en assemblagefabrieken sluiten. In 2008 waren er nog 47 fabrieken, maar in 2010 moet dat aantal zijn teruggebracht tot 34 productiefaciliteiten. Dat betekent een fors banenverlies. In 2008 had GM 61.000 mensen in dienst, maar volgend jaar zijn dat er nog maar 40.000. Dit betekent dat 34 procent van de werknemers zijn of haar baan kwijtraakt. De loonlasten dalen ook met 34 procent van 7,6 miljard naar 5 miljard dollar. In 2011 daalt het aantal werknemers verder naar 38.000.
Hierdoor dalen de vaste lasten voor General Motors zodanig dat het break-evenpoint (het punt waarop het merk winst gaat maken) verschuift naar 10 miljoen auto's op jaarbasis. Momenteel moet de autogigant nog tussen de 15 miljoen en 17 miljoen auto's per jaar maken om in de zwarte cijfers te komen.
CEO Fritz Henderson: "We moeten moeilijke maar noodzakelijke maatregelen nemen om het voortbestaan van ons concern te garanderen. Onze verantwoordelijkheid is duidelijk: het redden van GM. Tegelijkertijd zijn we ons er terdege van bewust dat de maatregel de werknemers, dealers, vakbonden, toeleveranciers en de aandeelhouders soms behoorlijk raken. We zullen er alles aan doen om deze nadelige effecten zoveel mogelijk te beperken."
Het concern hoopt 20 miljard van de 29 miljard schuld af te kopen door middel van de uitgifte van aandelen. Als dit lukt, dan gaat GM in de toekomst de investeringen in nieuwe technologieën verhogen van naar 6,7 miljard dollar in 2014. GM zegt 'uiterlijk eind 2009' de knoop te hebben doorgehakt over het lot van Hummer, Saturn en Saab. Voor het Zweedse merk zouden rond de acht gegadigden zijn. Momenteel onderhandelt GM ook druk over de verkoop van Opel. Henderson verwacht dat deze gesprekken voortduren tot in mei.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.