AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gemballa terroriseert het netvlies
71
We dachten dat we alles op tuningsgebied al gezien hadden, maar Gemballa takelt de smakeloosheid naar ongekende hoogten met z'n nieuwste creatie. Maak kennis met de Tornado 750 GTS.
De spoorbreedte voor stijgt door de aanpassingen van de Duitse tuner met 60 millimeter. De geïntegreerde lip in de voorspoiler zorgt bovendien voor meer druk op de vooras. Grote luchtinlaten geven de motor, olie- en intercooler extra koeling. Ook de remschijven hebben hun eigen luchtinlaten. Voor hebben deze remschijven een diameter van 420 millimeter, achter is dit een nog altijd zeer respectabele 380 millimeter.
Gemballa's opgevoerde Cayenne Turbo staat op 22-inch lichtmetaal. Sideskirts behoren uiteraard ook tot de nieuwe bodykit. Aan de achterkant is de spoorbreedte met 40 millimeter vergroot en hier is het een race diffusor die voor extra druk op de as zorgt. Een koolstofvezel achterspoiler is de kers op de slagroom voor de bodykit. Vier ronde achterlichten en een sportuitlaatsysteem met vier eindpijpen completeren het vuurwerk.
We kunnen echter niet minder dan diepe bewondering hebben voor wat Gemballa op technisch vlak heeft gepresteerd. De Tornado 750 GTS is maar liefst 250 kilogram lichter dan een Cayenne Turbo en heeft ook nog eens veel meer vermogen. Met z'n 750 pk en 1050 Nm blaast hij alle andere SUV's en ook de meeste sportauto's overtuigend voorbij. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 4,3 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 300 kilometer per uur.
Gemballa bouwt vijftig exemplaren van dit monster. Er hangt een niet misselijk prijskaartje van 400.000 euro exclusief belastingen aan deze Tornado, maar er zijn ongetwijfeld de nodige mensen in Azië die dat bedrag grif neertellen voor zo'n intimiderende SUV.
Gemballa's opgevoerde Cayenne Turbo staat op 22-inch lichtmetaal. Sideskirts behoren uiteraard ook tot de nieuwe bodykit. Aan de achterkant is de spoorbreedte met 40 millimeter vergroot en hier is het een race diffusor die voor extra druk op de as zorgt. Een koolstofvezel achterspoiler is de kers op de slagroom voor de bodykit. Vier ronde achterlichten en een sportuitlaatsysteem met vier eindpijpen completeren het vuurwerk.
We kunnen echter niet minder dan diepe bewondering hebben voor wat Gemballa op technisch vlak heeft gepresteerd. De Tornado 750 GTS is maar liefst 250 kilogram lichter dan een Cayenne Turbo en heeft ook nog eens veel meer vermogen. Met z'n 750 pk en 1050 Nm blaast hij alle andere SUV's en ook de meeste sportauto's overtuigend voorbij. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 4,3 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 300 kilometer per uur.
Gemballa bouwt vijftig exemplaren van dit monster. Er hangt een niet misselijk prijskaartje van 400.000 euro exclusief belastingen aan deze Tornado, maar er zijn ongetwijfeld de nodige mensen in Azië die dat bedrag grif neertellen voor zo'n intimiderende SUV.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Porsche Taycan en Cayenne zoeken de duisternis op
Nieuws
Elektrische Porsche Cayenne: nog niet te koop, breekt nu al record
Nieuws
Vernieuwde Porsche Cayenne trekt door de Alpen
Oud & Nieuw
Waarom de Porsche Cayenne al 23 jaar de benchmark is voor dynamische SUV's
Nieuws